Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.
Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Bröllopets symboler

Ringen, brudklänning, brudkrona, brudslöja ...

En del symboler kan kännas otidsenliga, men många håller ändå fast vid dem. Det enda ni egentligen behöver tänka på är att ha en ring, eftersom den har en roll i vigselgudstjänsten.

Ringen

Vigselringen, eller ringarna, är en sluten cirkel och är en urgammal symbol för evighet och eviga förbund. Prästen läser en bön över ringen/ringarna och vigselparet håller gemensamt i den/dem med de uttalar sina löften till varandra. En ring kan vara av vilket material som helst.

Brudklänning

Den vita brudklänningen slog igenom i början av 1900-talet och symboliserade oskulden. Dessförinnan bar bruden oftast en svart klänning, som även fungerade vid andra högtider. Idag bestämmer ni själva vilka kläder ni vill ha.

Brudkrona

Traditionen att bära brudkrona går tillbaka till medeltiden. Den var en symbol för jungfru Maria, både som himmelsdrottning och som den kyska kvinnan. Ta kontakt med din församling om det finns brudkrona att låna.

Brudslöja

Brudslöjan var en tidigare symbol för brudens oskuld.

Gemensamt intåg

Traditionen att brudens far överlämnar bruden till brudgummen är inte svensk utan kommer till oss från andra länder. I svensk tradition går vigselparet gemensamt fram till altaret för att visa på bådas frivillighet.

Riskorn

I slutet av 1800-talet infördes sedan att kasta ris eller sädeskorn över brudparet för att bringa fruktsamhet och rikedom till paret. Det finns en myt att småfåglar dör av att äta riskornen, men som inte är sann och har avfärdats av experter.

Kontakta församlingen i den kyrka du ska gifta dig och ta reda på vad som gäller när det gäller utsmyckningar i kyrkan osv.

Bröllopsdagar

1 år: Bomullsbröllop