1022618 (webb)
Foto: Alex & Martin /Ikon

Boka begravning

Bokning av begravning kan göras av anhöriga själva eller med hjälp av begravningsbyrå.

Den som vill ordna med begravning själv har stor frihet att göra så. Kremering och gravsättning får dock inte ske enskilt. Allt annat får man ordna själv - om man vill, kan och orkar. Det vanligaste är att man anlitar en begravningsbyrå.

En begravning bör ske snarast efter dödsfallet. (Lagen säger att gravsättning av kista och kremering måste ske inom en månad från dödsfallet).

Medlemmar i Svenska kyrkan har rätt till en kyrklig begravningsgudstjänst där kyrka, präst, musiker och vaktmästare ingår kostnadsfritt genom kyrkoavgiften.

Om den avlidna inte var medlem i Svenska kyrkan men anhöriga ändå önskar en begravningsgudstjänst utgår det en kostnad och kyrkoherden måste kontaktas för godkännande.

Bokning

Begravningsbyrå eller anhöriga tar kontakt med församlingen för att boka datum,  tid  och kyrka/kapell för begravningsgudstjänst. Även bokning av bårtäcke.

Stallarholmens församlingen erbjuder tid för begravningsgudstjänst
onsdagar kl 11:00 och 13:30 i någon av följande kyrkor/kapell:

• Franciskuskapellet i församlingshemmet (även möjlighet för borgelig begravning)
  • Toresunds kyrka
  • Ytterselö kyrka
  • Överselö kyrka

Efter genomförd bokning kontaktar prästen de anhöriga för att förbereda begravningen, så att den blir så fin och personlig som möjligt. Tillsammans väljer ni bibeltexter och ev. önskemål om psalmer eller annan musik.

Minnesstund

Efter gudstjänsten fortsätter gemenskapen ofta i en eftersamling där vi minns den avlidne i en stunds samvaro.

I Stallarholmens församling finns möjlighet att hyra församlingshemmet för minnesstund. Du har möjlighet att bara hyra lokalen (inkl. samlingssal, kök, porslin och köksutrusning) eller få hjälp av vår församlingsvärdinna med beställning, dukning, servering och kaffekokning.

Minnesstund i församlingshemmet bokas på stallarholmen.forsamling@svenskakyrkan.se, tfn 0152-346 40 eller genom begravningsbyrån som du anlitar.

Tacksägelse

Vanligtvis sker tacksägelse för avliden församlingsbo i söndagsgudstjänsten innan begravningsdag, då den avlidnes namn och dödsfall tillkännages och kyrkklockorna ringer. Men det kan också ske vid annat tillfälle beroende på hur församlingens gudstjänst äger rum eller i överenskommelse med de anhöriga. En skriftlig inbjudan med datum och kyrka skickas till närmast anhörig/anhöriga.