Brudpar

Vigsel och bröllop

Kyrkbröllop

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna vårt äktenskap och hjälpa oss igenom de svårigheter vi kommer att möta i livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet. En vigsel i kyrkan kan göras stor och pampig eller liten och enkel. Man väljer själv om man vill bjuda hela släkten eller bara ha två vittnen, vilket är minimum.

Boka kyrka

När ni bestämt er för att gifta er så kontakta expeditionen  för att boka tid och kyrka/kapell.  Ibland finns det önskemål om att vara på annan plats som t.ex. en plats utomhus eller i hemmet. Vanligast är då att bara prästen är med och inte kantor och kyrkvaktmästare. Prästen kontaktar brudparet några veckor innan vigseln för att boka tid för ett samtal för att alla ska lära känna varandra lite samt att för att tillsammans kunna prata om vigseln.

Musik

Förutom psalmer, in- och utgångsmusik händer det att brudparet vill ha annan musik framförd. Det möter i regel inga hinder så länge musiken passar i gudstjänstrummet. Tänk också på att organisten kanske inte har noter till allting. Är det så att ni har speciella önskemål om musik är det bra att prata med musikern som ska spela på ert bröllop.

Brudkronor

I en del av Södra Vedbo pastorats församlingar finns brudkronor som kan lånas ut tilI brudpar som vill gifta sig i kyrkan. Brudkronetraditionen uppstod i Katolska kyrkan genom att bruden i bröllopsceremonin symboliskt liknades vid jungfru Maria som kallades "himmelens drottning".

Tips

www.svenskakyrkan.se/vigsel finner ni det mesta om bröllop i Svenska kyrkan, bland annat ordningen för vigselgudstjänsten.
På webbsidan http://www.kyrkomusik.se/index.php kan man lyssna till en mängd olika bröllopsmarscher och annat.

Förnyelse av vigsellöften

Ett fint sätt att markera hur mycket man värdesätter sitt äktenskap är att förnya sina äktenskapslöften, en tradition som blir allt vanligare. Svenska kyrkan har inga särskilda ritualer för förnyelse av äktenskapslöften. Det innebär att ni har stor frihet att själva utforma ceremonin så att den passar just er. Kontakta oss så kan vi hjälpa er med utformningen. Det går att göra den väldigt likt en kyrklig vigsel så att era gäster känner att de också varit med om er stora dag.

Välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap

Det är också ett alternativ att man har borgerlig vigsel nu och sedan, när man har möjlighet att samla släkten till bröllop och fest, har en välsignelse i kyrkan.

För dem som ingått äktenskap borgerligt, i Sverige eller utomlands, finns möjlighet till förbön och välsignelse. Till skillnad från vigselgudstjänsten har denna välsignelse inget juridiskt moment. Gudstjänsten utformas som en vigsel med undantag för frågorna, löftena och ringväxlingen. Prästen förklarar inte heller paret för äkta makar, då detta redan är gjort.

Vigseltider

Eksjö kyrka, Mariakapellet eller Sankt Lars kapell, lördagar klockan 13.00 och 16.00.

Kyrkorna i Edshult, Hult, Höreda och Mellby samt Kulla kapell, vanligtvis lördagar vid 14.00.

Ingatorp, Bellö, Kråkshult och Hässleby kyrkor, vanligtvis lördagar kl 14.00 eller 16.00.

Norra Solberga eller Flisby kyrka, vanligtvis på lördagar kl 13.00 eller 16.00.

Det är även möjligt att boka vigsel andra tider. Kontakta  expeditionen för mer information och för att boka vigsel.

Södra Vedbo pastorat, expedition

e-post: sodravedbopastorat@svenskakyrkan.se

Öppettider:
Måndag-Torsdag 10.00-12.00, 13.00-15.00 Fredag 10.00-12.00

Besöksadress: Österlånggatan 17, 575 31  EKSJÖ
Postadress: Box 248, 575 23  EKSJÖ

Fakturaadress för alla församlingarna i Södra Vedbo pastorat är:
E-post: fakturor.sodravedbopastorat@svenskakyrkan.se
Post: Södra Vedbo pastorat, Box 248, 575 23  EKSJÖ