Musik och körer Snöstorp

Fyra körer ingår i verksamheten i Snöstorps område: Cappella Snöstorp och VIVA ledda av Elvira Tufvesson samt Delight och DoReMi som leds av Jessica Agbrant.

Cappella Snöstorp i Bergen
Glada stipendiater 2023

CAPPELLA SNÖSTORP
Blandad vuxenkör
Övningsdag Torsdag 19.00-21.15.
Ledare: Elvira Tufvesson
elvira.tufvesson@svenskakyrkan.se

Kören bildades 2006 genom en sammanslgning av äldre sångare från Ungdomskören och yngre sångare från Kyrkokören. Kören har ca 30 medlemmar.

Större verk framförda sedan 2006:
Bach: Magnificat, Kantat Nr 131
Händel: Messias
Pergolesi: Stabat mater
Mozart: Requiem
Fauré: Requiem
Larsson: Förklädd Gud
Rutter: Magnificat, Mass of the Children
Jenkins: The Armed Man
Hambe/Kennemark: Du ljus, du stjärna
Vierne: Messe Solennelle
Hambe/Kennemark: Requiem
Rutter: Te Deum
Jenkins: Te Deum
Lloyd Webber: Jesus Christ Superstar
Rutter: Requiem
Cerubini: Requiem

Utlandsresor:
2006 Irland (Dublin, Cork)
2008 Norra Tyskland (Greifswald, Berlin, Rostock)
2010 Warszawa, 1st International Choir Festival
2012 Italien. Kören vann ett första pris vid körtävlingen i Riva del Garda
2014 Litauen
2016 Körfestival i Torun i Polen 17-22/6
2018 Island 27/4-1/5
2020 Bornholm 21-24/5 INSTÄLLD pga coronapandemin
2022 Österrike

Kören har uruppfört två beställningsverk av Per Gunnar Petersson; "Adventsmusik" 2008 och "Resurrexit" 2010. Julen 2011 gav kören ut sin första CD "O makalösa stjärna" tillsammans med tenorsolisten Rickard Söderberg. År 2012 vann kören första pris i den internationella körtävlingen i Riva del Garda, Italien och guld och silver vid den internationella körtävlingen i Torun, Polen 2016.

VIVA
Ålder från 19 år.
Övningsdag Onsdag 18.00-19.30
Ledare: Elvira Tufvesson
elvira.tufvesson@svenskakyrkan.se

Namnet VIVA står för liv och glädje. Kören består av 18 "ladies" som sjunger i gudstjänster och konserter i Snöstorps kyrka och då och då även på andra ställen i Sverige och utomlands. Varierad repertoar: klassiskt, visa, pop och gospel.
Resor: 2017 Mallorca
2023 Bratislava/Prag

DoReMi-kören

Ålder åk 1-2
Övningsdag: Onsdag 14.30-15.15
Ledare: Jessica Agbrant

Snöstorps yngsta barnkör, som med stor entusiasm upptäcker körmusikens glädje. Vi använder oss gärna av rörelser och annat för att, på ett lekfullt sätt, förstärka sångerna. Kören sjunger i familjegudstjänster och AfterWork-gudstjänster och vid jul framträder vi i vårt traditionsenliga luciatåg.

DELIGHT
Ålder åk 3-5
Övningsdag: Onsdag 15.30-16.15
Ledare: Jessica Agbrant

Vi börjar känna lite på stämsång och ibland någon låt på engelska. Tycker man om att sjunga solo finns det även tillfällen för det, när kören medverkar. Kören sjunger i familjegudstjänster och AfterWork-gudstjänster och vid jul framträder vi i vårt traditionsenliga luciatåg.

Musik i Snöstorps kyrka
Organist Elvira Tufvesson
tel: 035-17 97 28
e-post: elvira.tufvesson@svenskakyrkan.se

DoReMi-kören och Delight
Körledare Jessica Agbrant
tel: 035-17 97 42
e-post: jessica.nylander@svenskakyrkan.seca.agbrant@svenskakyrkan.se

Organist Stefan Wikrén
Tel: 070-412 00 37

e-post: stefan.wikren@svenskakyrkan.se

Göran spelar orgel, närbild händer

Konserter

Konsertverksamheten under terminerna bygger till stor del på produktioner med de egna ensemblerna. Sommartid arrangeras konserter med i huvudsak externa solister/musiker under rubriken "Sommarmusiken" Större musikaliska verk för solister, kör och orkester, framförs i regel 2 gånger per år. Lunchmusik (20 min)varannan torsdag under terminen.