Selångers församling

Pastorsexpeditionen öppen vardagar 8.00-16.00 Tel 060-56 35 75 Mail: selanger.forsamling@svenskakyrkan.se

AKTUELLT JUST NU

Musikcafé

S:t Olofsgården

Selånger Gille

Selånger pilgrimscenter

Landgången

Gemenskap och spännande samtal

Tala film tala liv

Granloholms kyrka

Leva vidare

Att leva vidare då en närstående dött är svårt. I sorgen kan det kännas bra att få dela det man har upplevt med andra som är i en liknande situation.

Ny organisation för vår församling

Stiftsstyrelsen beslutande 29 september 2022 att vår församling tillsammans med sju andra församlingar skall bilda Medelpads södra pastorat, för att samverka. Detta träder i kraft 1 januari 2025.

Lediga tjänster

Här hittar du aktuella tjänster som finns att söka i Selångers församling

BARN OCH UNGA

Några barn sitter på golvet och lyssnar.

Barngrupper 6-12 år

i Selånger, Granlo och Granloholm

Ungdomar 12 år och äldre

i Selångers församling

Nu är anmälan till konfirmation 2023-2024 öppen

Välkommen att konfirmera dig i Selångers församling

Sångstund med Karolina och Jakob Hellman

Sjung med eller bara lyssna. Här finns sånger för alla åldrar.

VUXNA

DIGITALA GUDSTJÄNSTER OCH EVENEMANG I SVENSKA KYRKAN

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Digitala gudstjänster och evenemang

Många församlingar sänder gudstjänster och andra evenemang på webben. I vår gemensamma kalender hittar du sändningarna. Du kan också se eller höra en del av våra gudstjänster via SVT eller Sveriges radio.

LEDIGA TJÄNSTER

Kvinna sitter på huk och pratar med en liten flicka. De befinner sig på en marknad.

Act Svenska kyrkans blogg

Vi lever alla under samma himmel. Vi har samma rättigheter men verkligheten ser olika ut Läs berättelser och hör röster från Act Svenska kyrkans arbete runt om i världen.

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Ett moln har formen av ett hjärta på den blå himlen.

Förändra liv med en minnesgåva

Hedra någon som betytt mycket för dig samtidigt som du förändrar liv för människor som lever i utsatthet i världen. Med din minnesgåva bidrar du till Act Svenska kyrkans viktiga arbete.

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är en fristående ideell organisation som erbjuder kris- och samtalsjour. Du kan ringa SOS-telefonen eller skriva till SOS-brevlådan. Du får vara anonym. För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten.

Ett kyrktorn sticker upp bakom gula vårblommor.

Följ @kulturarvet på Instagram

@kulturarvet bjuder på bilder, berättelser och roliga quiz om det kyrkliga kulturarvet som tillhör oss alla och som Svenska kyrkan förvaltar. Följ oss via Instagramappen.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Kyrkoårets bibeltexter

Du kan följa kyrkans år genom att gå till kyrkan. Varje söndag läser prästen och församlingsborna söndagens texter. Du kan också läsa veckans bibeltexter här.

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan, Selångers församling.

Vattenflaskor lyfts av från flaket av en last bil. Två män i blåa organisationsjackor.

Ge en gåva till katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runt om i världen som finns på plats före, under och efter katastrofen. Din gåva gör skillnad!