Foto: Maria Gustafsson

Rönnskärs kapell

Långt ute i Piteås vackra skärgård ligger ön Pite-Rönnskär. Rönnskärs kapell ligger på öns sydligaste spets som kallas Kyrkudden.

Kapellet byggdes 1771 och kapellets klocka användes både för att kalla till gudstjänst samt i samband med fiske. Idag är det ett populärt utflyktsmål. Rönnskärsdagen är också en populär återkommande tradition då församlingen håller gudstjänst i den vackra skärgården.

• Geografiskt hör Pite-Rönnskär till Skellefteå kommun, men kyrkligt till Piteå församling.
  • Som fiskeläge är Pite-Rönnskär känt sedan 1500-talet.
  • På ön finns en fyr i rödfärgat stål. En så kallad Heidenstamfyr.
  • Kapellet, en liggtimrad byggnad, står på öns sydligaste spets (kallad Kyrkudden).
  • Fasaden är målad i vit linoljefärg. Senaste underhållsarbetet genomfördes sommaren 2021.
  • Interiören består bland annat av en altarpredikstol och en bänkinredning i trä.

Växel: 0911-27 40 00

Foto: Anna-Karin Jonsson