Om Piteå församling

I Piteå församling ska alla känna sig välkomna. Det ska finnas aktiviteter som passar många olika intressen och uttryckssätt.

Församlingen vill arbeta utifrån ett helhetstänk, finnas tillgänglig för våra församlingsbor och få dem att känna sig delaktiga. Kunna erbjuda närhet och stöd i svåra stunder. Förmedla en positiv attityd och flexibilitet och samverka med samhällets övriga aktörer.

Församlingens målsättning är att en kristen gemenskap skapas, fördjupas och verkar för ett gott liv. Att församlingen finns med i och är delaktig i byggandet av det ”goda samhället”, det vill säga ett samhälle som förutsätter de mänskliga rättigheterna och där kristen humanism är en grundläggande tanke, med respekt för individen, ett samhälle där varje människa har lika värde med rätt att vara olika.

Prioriterade områden 2023

• Volontärverksamhet
  • Miljöarbete
  • Unga och unga vuxna

Fakta om Piteå församling

• Piteå församling sträcker sig från Pite Havsbad och ända upp till Gråträsk. Församlingen är därmed den näst största i Luleå Stift.
  • Församlingens medlemmar är cirka 20 300 till antalet.
  • Kyrkoavgift: 0,87 kr
  • Begravningsavgift: Riksdagen har beslutat om enhetlig begravningsavgift från 2017. Avgiftssatsen för 2020 är 25 öre per intjänad hundralapp.
  • Piteå församling ingår i Pitekontrakt tillsammans med församlingarna i Arjeplog, Arvidsjaur, Hortlax, Norrfjärden och Älvsbyn.