Bild på Kyrkstadscaféet och fika bilder
Foto: Maria Fäldt, Magnus Borg

S:t Mary Kyrkstadscafé och butik

Mitt i Öjeby kyrkstad hittar du S:t Mary Kyrkstadscafé. Här kan du njuta av hembakat fika och köpa produkter med fokus på hållbarhet och återbruk.

Förutom fika finns även fina produkter till försäljning, produkter med fokus på hållbarhet.

Härbakt - vi bakar på plats!

Härbakade semlor i S:t Mary Kyrkstadscafé. Foto: Helena Karlsson

Här på Kyrkstadscaféet bakar vi vårt fika själv. Så långt det är möjligt väljer vi rättvisemärkta och kravmärkta produkter. Du hittar alltid flera olika fikasorter att välja mellan och på fredagar fika med lite extra guldkant som vi kallar för "fredagsfika".

Vårt kaffe är fairtraide, te och drickchoklad är från Sackeus och rättvisemärkt. Saften är kravmärkt. En stor del av kaféets verksamhet är en del av S:t Mary-kursen där arbetsträning är en viktig och stor del.

Hitta hit:

S:t Mary håller till i gamla kyrkstadsmuseet på Sockengränd 6 i Öjeby kyrkstad.

Våra produkter i butikshörnan

”Hållbart liv - på insidan och utsidan”

Inom Svenska kyrkan bedrivs en del av S:t Marys verksamhet som ett nationell samarbete med en  gemensam produktion och en gemensam kollektion av designade produkter.

Produktionen sker i olika former av arbetsgemenskap, i S:t Mary i Piteå som en del av S:t Mary-kursen i textilverkstaden och ljusverkstaden. (läs mer här)

En av varorna i textilproduktionen är väskor med olika budskap. Foto: Sanna Eriksson

”Inte vilka produkter som helst"

Den gemensamma kollektionen är producerad i Sverige, inom diakonal verksamhet, och bär omtanke om både människa och planet. Materialen är återbrukade och utvalda för att hålla under lång tid.

Våra ljus tillverkas av ljusrester från församlingens kyrkor och samlingslokaler. Jeanstyget kommer från ett samarbete med PMU. Istället för att trasiga jeansplagg kastas bort så får de nytt liv hos oss.

Det här är en kollektion som för lång tid framåt bidrar till ett hållbart liv för fler!

Exempel på produkter som finns till försäljning.

• Kronljus
  • Blockljus i olika färger
  • Blockljus i ollika former: rosor, granar osv.
  • Kökshandduk med budskap
  • Tygväska med budskap
  • Liten jeansväska
  • Grytlappar