Möt Ulrika Palmqvist

Diakon i Sävedalens församling

Hej Ulrika Palmqvist, ny diakon i Sävedalens församling!

Vad har du för bakgrund?
-Jag jobbade tidigare i Ulricehamns församling, men innan dess bodde vi många år i Göteborg. Jag har tidigare jobbat som socialsekreterare, men är diakon sedan 2016. Jag har en man, och två barn som är 5 och 7 år och vi bor i Öjersjö.

Vad kommer du jobba med?
-Jag kommer jobba med vuxna och äldre. Jag kommer att ansvara för öppna mötesplatser, till exempel Ansgarscaféet, och ha andakter på äldreboenden. Jag ska också leda samtalsgrupper och ha enskilda samtal med människor som söker stöd.

Vad ser du mest fram emot?
-Jag tycker om att möta människor och följa dem under en tid. Det är en förmån att få träffa människor i olika situationer, det är berikande. Jag har hjärta för att förebygga ofrivillig ensamhet, så jag tycker mycket om de öppna mötesplatserna med låga trösklar och att man ska känna sig välkommen som ny. Jag önskar att man ska kunna komma och dela livet som det är.

Har du något partytrick eller okänt intresse?
-Jag tycker om att göra smycken med ståltrådar och pärlor. Och så älskar jag att åka längdskidor!