Foto: Johanna Asplund

Möt Eva Martinsson

Ungdomsdiakon i Sävedalens församling

Välkommen Eva, ny ungdomsdiakon i Sävedalens församling.

När började du jobba i Sävedalens församling?

– Jag började jobba här för precis en vecka sedan den 6/2.

Vad har du gjort innan du kom till Sävedalen?

– Jag vigdes till diakon 2006 och har sedan dess under 16år jobbat som diakon i Lindome församling. Först med inriktning mot barn och familj och de senaste åren med ungdomar.

Vad kommer du att göra på jobbet?

– Jag kommer att jobba främst mot ungdomar och människor med funktionsvariationer. Samt ingå i ett ungdomsteam som är en sammansättning av olika yrkesgrupper med diakon, präst, ungdomspedagog och ungdomskörledare.

– Jag kommer att arbeta med konfirmander och ungdomar. Hålla i en grupp för tonåringar och en med unga vuxna i åldern 18-30år. Dessutom kommer jag att leda en grupp för människor med funktionsvariationer. Vi jobbar med en metod- VIPS, som står för Välbefinnande, Integritet, Prevention och Säkerhet.

– Sedan har vi något som vi kallar för ”Kyrkan i skolan”. Det är ett givande arbete tillsammans med några högstadieskolor i Partille kommun. Vi bidrar med vuxennärvaro, samtal, stöd och konflikthantering, för att verka för en tryggare och lugnare skolmiljö. Just där utanför kyrkans lokaler har jag som förhoppning att kunna utveckla och utöka arbetet med ungdomar genom olika nätverk i Partille.

– Självklart kommer jag även att ha stödjande samtal med människor, vilket är en viktig del av en diakons arbetsuppgifter.

– Allting är som sagt väldigt nytt- jag har ju bara jobbat i en vecka- och vi kommer att arbeta oss framåt och se hur allt faller på plats.

Hur kommer det sig att du valde yrket Diakon?

– Tankar på att jobba inom kyrkan och som diakon kom till mig redan som tonåring.
Jag har inte haft en kristen uppväxt från hemmet, utan det var när jag konfirmerade mig som jag kom in i Biskopsgårdens församling och blev troende. Där fick jag möjlighet att vara ungdomsledare och jag lärde mig mycket. Jag tyckte att det var väldigt roligt och jag kände att jag i framtiden ville jobba med ungdomar. Detta ledde vidare till att jag sökte socialpedagogisk utbildning i Södertälje. Jag jobbade sedan som församlingspedagog under några år innan jag kände att det var dags att söka mig vidare till det jag ville- jobba som diakon.

– Det som driver mig är att bygga relationer, både med Gud och med människor i olika grupper och situationer. Att få vara med en bit på vägen som själavårdare och se utveckling och förändring. Jag har sett unga som vågar ta steget, bygger relationer, äntligen vågar ta för sig, prata inför en grupp och vågar stå i centrum. Just alla dessa vardagliga situationer som man får vara med om och uppleva i mitt jobb i arbetet med unga. Det är så givande och fantastiskt roligt.

Har du hunnit se någon skillnad i arbetet om man jämför med hur det såg ut i Lindome?

– Det är spännande att komma till en ny arbetsplats efter att ha jobbat i 16år på samma ställe.

– Lindome församling är mycket mindre än Partille församling. I Lindome har vi bara en kyrka och ett församlingshem och vi var totalt två diakoner.
Jag tycker att det ska bli roligt att få jobba i en större församling med fler arbetskamrater och verksamheter och att få jobba i ett ungdomsteam.

Foto: Johanna Asplund

Har du något partytrick eller något som folk inte vet om att du kan?

– Jag var elitsatsande juniorsimmare i min ungdom. Frisim 800 meter var min bästa gren. När jag var i 12–13 års åldern bodde jag nästan i simhallen, med 9 pass/ vecka när jag tränade som mest.
Jag var med i Junior SM där jag hamnade ett snäpp ifrån medaljplats- på fjärde plats i Frisim 800meter. 😊

Möt Johan Hylander

Präst i Sävedalens församling

På pannkakscaféet serveras det massor av pannkakor, som namnet avslöjar, men även annat fika och smått och gott.

Möt Anna Olausson Theuerkauf

Värdinna & lokalvårdare i Furulunds församling