Ett dop i en kyrka. En liten flicka bär ett dopljus för att överlämna till det nydöpta barnet.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Boka dop i Norrköping

Om du vill boka dop i någon av kyrkorna i Norrköping med omnejd och eventuell lokal för dopkalas kan du antingen boka här på webben, ringa eller mejla vårt administrativa centrum.

Välkommen att boka dop direkt här på webben

• Välj kyrka och/eller datum och få upp lediga tider i kalendern. Syns det inga tider på ett visst datum så beror det på att doptiderna redan är bokade.

• Det finns möjlighet att låna lokal för dopkalas. Det framgår vid respektive doptid i kalendern om det finns en lokal tillgänglig.

• Välj en tid och fyll i uppgifter i formuläret som öppnas. Om ni är flera som vill döpas på samma tid (t.ex. syskon), fyll i namn och personnummer i rutan ”Övriga önskemål”.

• När din bokningsförfrågan skickats till oss gör vi en avstämning innan vi skickar ut en definitiv bekräftelse.

• Det finns möjlighet att låna dopklänning. Det går att välja på bokningssidan.

• Syns det inga tider i kalendern så beror det på att doptiderna redan är bokade. Det går att boka tid för dop senast 21 dagar innan doptillfället.

• Har du frågor eller inte hittar någon tid som passar, kontakta oss på vårt administrativa centrum (se kontaktuppgifter nedan).

KONTAKTA ADMINISTRATIVT CENTRUM

E-post: nkp.ac@svenskakyrkan.se

Öppettider: Måndag - fredag 09.00-12.00 och 13.00-15.00

Om dop i Svenska kyrkan i Norrköping

Dopet är kostnadsfritt och du kan själv välja vilken kyrka du vill ha dopet i. Svenska kyrkan i Norrköping har många vackra kyrkor att välja på. Du kan även låna ett församlingshem där du kan ha en mottagning för släkt och vänner för att fira dopet. I de allra flesta församlingshem finns ett fullt utrustat kök med allt du kan komma att behöva till dopkalaset. Dopklänning eller dopdräkt för små barn finns att låna i församlingarna.

Ett personligt och omslutande dop

Efter att du har bokat ditt dop i den kyrka du har valt kommer din doppräst kontakta dig för ett dopsamtal där ni går igenom hur en dopgudstjänst går till och om ni har några särskilda önskemål inför dopet. Du har till exempel möjlighet att välja dikter och sånger till dopet. Genom att välja texter och musik som betyder mycket för dig och din familj kan dopet bli än mer personligt och omslutande. Du kan även ge familjemedlemar, släktingar och anhöriga olika uppgifter under dopet, till exempel hälla upp vatten i dopfunten, tända ljus, läsa texter eller sjunga.

Dop i gudstjänst eller mässa

Om du vill finns det även möjlighet att ha dopet under en gudstjänst eller mässa. Du kan då välja att ha dopet under en av dessa tillfällen i veckan eller under en söndag då det firas gudstjänst eller mässa i kyrkorna. Det är en gammal god tradition att ha dopet i församlingens mitt och låta många fler få delta i glädjen över att en ny människa blir döpt. Dopet infogas då mitt i den vanliga gudstjänsten eler mässan. Ett sådant dop bokas enklast genom att du talar med prästen i samband med en gudstjänst eller mässa. Du kan också ringa eller skriva till vårt administrativa centrum.

Kyrkor i Norrköping

Svenska kyrkan i Norrköping har inte mindre än 25 kyrkor och 7 kapell. Alla pastoratets fyra församlingar har sin unika karaktär men tillsammans skapar de en fantastisk enhet av mötesplatser och verksamheter som utgör Norrköpings pastorat.

Ett uppdukat bord syns i bild. På bordet står brinnande ljusrosa ljus, vaser med gröna växter och blåvita kaffekoppar med servetter instuckna i örat. I bakgrunden syns kvinnor som samtalar och dricker kaffe.

Församlingshem och lokaler i Norrköping

Här hittar du information om alla våra församlingshem och verksamhetslokaler.

Välkommen: en doptidning från Svenska kyrkan i Norrköping

Här nedan kan du läsa en digital version av den doptidning som skickas ut i Norrköpings pastorat.

En liten film om dopet

Filmen om dopet är en del av appen Kyrkan och vänder sig i första hand till barnen, men kan med fördel även ses av vuxna. Förutom att titta på film kan man tända ljus, lägga pussel, spela memory, spela kyrkorgel och hälla vatten i dopfunten. Kyrkan är gratis att ladda ned och finns där appar finns!