Foto: Albin Hillert/IKON

Välkommen: en doptidning från Svenska kyrkan i Norrköping

Här nedan kan du läsa en digital version av den doptidning som skickas ut i Norrköpings pastorat.

Onlineartiklar

Var ska vi vara?

Att välja plats för dopet kan vara svårt. Här kan du läsa om några av Norrköpings vackra kyrkor.

Döpas som konfirmand

Amanda valde att döpas som konfirmand. Ett beslut som hon ser tillbaka på med glädje.

"Vi ville att dopet skulle vara lättsamt"

När Linnéa och Alexander Westling skulle döpa sitt tredje barn, sonen Alfred, var tanken att slå på stort. Kyrkan skulle bokas och hela släkten bjudas in. Men så kom pandemin och planerna förändrades.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Hur går dopet till?

När man blir förälder och livet förändras kan det vara värdefullt att få ett tillfälle att uttrycka sin längtan, glädje och kärlek över det nya livet som har kommit. Dopet är just ett sådant tillfälle!

Någon spelar piano.

Musik till dopet

Dags för dop? Funderar du på vilka sånger och psalmer som ska vara med under dopet? Här nedan har vi listat några klassiker och en del egna favoriter.

En vitklädd person håller i handen på en bebis i dopklänning.

Fråga prästen: vanliga frågor om dopet

Inför dopet är det många frågor som dyker upp. Vad händer efter att bokningen är gjord? Var kan man vara? Och vad händer om festens absoluta mittpunkt börjar gråta?

En man och en kvinna i ytterkläder står utomhus. Mannen håller i en bebis.

Dop i Norrköping

När ni blir föräldrar och livet förändras kan det vara värdefullt att få ett tillfälle för att uttrycka all er längtan, glädje och kärlek över det nya livet som har kommit till er.

Ett dop i en kyrka. En liten flicka bär ett dopljus för att överlämna till det nydöpta barnet.

Boka dop i Norrköping

Om du vill boka dop i någon av kyrkorna i Norrköping med omnejd och eventuell lokal för dopkalas kan du antingen boka här på webben, ringa eller mejla vårt administrativa centrum.