Hjärta på himmel
Foto: Johanna Rosén

Diakoni

Svenska kyrkans sociala arbete kallas diakoni. Genom delaktighet, respekt och ömsesidig solidaritet är det kyrkans uppdrag att möta människor i utsatta livssituationer.

Dagledigträff, gemenskapsträff, allträff..

Gemenskapsträff i Högby
Gemenskapsträff i Högby församlingshem Foto: Gunilla Sundström

Du som är ledig på dagtid är välkommen till vardagsgemenskap på våra regelbundna träffar i pastoratet. Trots att de inte heter riktigt samma sak är de lika trevliga allihop. Vi träffas för att lyssna på inbjudna gäster och föreläsare som kommer med varierande och intressanta programupplägg.
Vi äter även lunch, sjunger och umgås tillsammans.

Håll utkik i vårt kalendarium, på anslagstavlorna och i Ölandsbladet på torsdagarna ("kyrktidningarna", predikoturer) för tider och platser för nästa träff.

Vi arbetar främst med diakoni inom Norra Ölands pastorat:

Diakoni har sin grund i Bibeln och i hur Jesus mötte människor

Det är den kristna församlingens livsstil och är därför något som präglar hela kyrkans arbete. Svenska kyrkan hjälper människor i fysisk, psykisk och andlig nöd. Det handlar om att älska sin nästa som sig själv.