Livets högtider BOKA HÄR

Våra liv förändras ständigt och vi får uppleva både glädje och sorg. Här på dessa sidor kan du få information om de fyra högtider inom Svenska kyrkan som högtidlighåller några av de största förändringarna i en människas liv.

Dopbarn

Dop

Dopet är början på något nytt. Dörren öppnas till en större gemenskap och visar att vi människor hör ihop, med varandra och med Gud. Dopet ger ett sammanhang, en tillhörighet till familj, släkt och tradition och är ett sätt att säga tack för livet. I dopet finns löftet om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer.

Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet. För två personer som älskar varandra och vill leva tillsammans är oftast äktenskapet ett naturligt steg.

Konfirmation

Ska du, eller någon du känner, börja i åttan (eller nian) i höst? Funderar du också på varför det händer onda saker i världen? Eller om du alltid kan vara dig själv? Vad ska du bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. ANMÄL DIG TILL HÖSTENS KONFALÄSNING HÄR!

Två urnor med handmålade tulpaner står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan. En präst står bakom.

Begravning

Den kristna riten för att säga farväl och tacka för en människa är en gudstjänst. I begravningsgudstjänsten överlämnar vi den döde till Gud. Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Den är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga.