Storkällans begravningsplats

Här finns plats för både kist- och urngravar och begravningsplatsen har också en minneslund.

Natursköna Storkällan är en begravningsplats för alla oavsett religiös åskådning. På området ligger ett kapell och krematoriet, som genom sin arkitektur har fått stor berömmelse.

En begravningsplats med naturen runt knuten
Storkällans begravningsplats i Älta är en natur-upplevelse. Den ligger i vacker skogsnatur mitt bland tallar och blåbärsris. Namnet Storkällan kommer från den öppna källa som fortfarande förser skogens djur med friskt vatten.

Gravkvarter för urn- och kistgravar
Storkällans gravkvarter är placerade norrut på kyrko-gården, i närheten av källan. De är fridfullt omgärdade av den ståtliga skogen. Här finns plats för både kist- och urngravar. Eftersom Storkällan är naturens kyrkogård har gravkvarteren fått sina namn efter växter som Cypressen, Eken och Flädern.

Minneslund
Storkällans minneslund ligger vackert nedsänkt i en dal där askan sprids. Genom den omgivande naturen får man en fin upplevelse av det kretslopp vi alla ingår i. I lundens centrala del finns en sten omgiven av en damm med vatten i rörelse. Stenen har inskriptionen: ”Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand”. Vid dammen finns det möjlighet för anhöriga att tända ljus eller lämna blommor vid speciellt anvisade platser.

En begravningsplats för alla
På Storkällan finns plats för alla oavsett religiös till-hörighet. Bland annat fokuserar kapellens utsmyckning på det allmänt andliga och inte enbart på kristna symboler.

Fakta om Storkällans begravningsplats
Område:
Älta
Invigning: 1970
Karaktär: Natur/skogsmark
Sevärdheter: Källan, kapellet, olika kulturers gravtraditioner
Kapell: Arkitekt SAR Wolfgang Heubner
Utsmyckning kapell: Professor Olle Nyman
Utsmyckning kyrkogård: Professor Gunnar Martinsson

Storkällans begravningsplats olika gravplatser:

Kontakta Nacka kyrkogårdsförvaltning

Telefontid och besök: vardagar kl 9-12 (ej ons) Onsdagar 10-12.
Telefon: 08-546 06 100, knappval 2
E-post: nackakyrkogard@svenskakyrkan.se

För bokning av begravning och gravsättning
Telefon:  08-546 06 100, knappval 1.
Öppet: mån, tis, tors 9-12 och 13-16,
ons 10-12 och 13-16, samt fre 9-12.

Besöksadress: Gamla Värmdövägen 14 a
, 131 37 Nacka