Vatten, klippa, hav
Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Om församlingen

I Nacka församling möts storstad och skärgårdsliv. Här träffas människor i alla åldrar för att utforska och dela tro och liv. Här finns drömmar och visioner, engagerade medarbetare och volontärer som gör Nacka församling till en plats där alla är välkomna. Du hittar kyrkorna i Nacka, Fisksätra och Älta. Välkommen.

Här hittar du kontaktuppgifter till växel och bokning, kyrkor och medarbetare.

Kontakta medarbetare i Nacka församling

Direktnummer och e-post till församlingens medarbetare.

Händer i våra kyrkor

Här hittar du Nacka församlings kyrkor och alla verksamheter.

Det här är Nacka församlings vision

Kristus gav kärleken ett ansikte. Nacka församling treeniga vision utgår från  helhetssynen på tillvaron i bibelordet i Matteus 22:37.

Allt är ett

Vi vill se bortom gränser, bortom samfund, bortom religioner mot det som håller tillvaron samman. Människa och Gud, människa och människa, människa och skapelse är förenade i Gud. Så ser vi på Gud och världen.

Människan i balans

Vi vill stå för en helhetssyn på människans olika behov och möjligheter. Ande, kropp och själ talar var för sig och tillsammans om Gud, om identitet, om inre stillhet och mening. Så ser vi på människan.

Kyrkan som medvandrare

Vi vill vandra tillsammans med människor i alla åldrar för att därigenom kunna dela utsatthet och glädje, dela tradition och liv, samt i dialog med vår samvärld och samtid stå i en ständig utveckling. Så ser vi på kyrkan.

Verksamhetsberättelsen

Nacka församling - en resa i tiden

Kyrkan i Nacka har en lång historia. Den börjar med ett träkapell vid Nacka ström och en dramatisk händelse som satte spår i hela den svenska kyrkohistorien. Berättelsen fortsätter med att nuvarande Nacka församling bildas och utvecklas från en landsbygdsförsamling till dagens dynamiska storstadsförsamling.

Om allt det här kan du läsa i Nacka församling – en resa i tiden. I boken får du följa utvecklingen från enhetstro till mångfald och öppenhet. Och ta del av röster om församlingen då, nu och i framtiden. Du lär också känna församlingens kyrkor och kyrkogårdar.

Läs boken nedan eller ladda hem den här