Storkällans kapell och krematorium

Här finns ett miljögodkänt krematorium och ett kapell som används till både religiösa och borgerliga begravningsceremonier.

En byggnad i samklang med naturen
Storkällan kapell och krematorium är känt för sin arkitektur som harmoniserar med den omgivande naturen på ett subtilt sätt. Invigt 1970, består byggnaden av två kapell och ett krematorium. Den omgivande tallskogen återspeglas vackert i kapellets fönster, medan de rostfärgade stålelementen och det mörka teglet smälter samman med tallarnas nyanser på ett elegant vis.

Arkitekten Wolfgang Hubners grundtanke var att skapa en byggnad som smälter in i naturen, och idag lockar Storkällans kapell och krematorium besökare från hela världen som vill studera dess unika symbios med omgivningen.

Interiör med fokus på det allmänt andliga
Det större kapellet används till begravningsceremonier. Det andra kapellet, kallat ”Lilla kapellet” används för servering och där finns plats för minnesstund för de som önskar.

Designen av kapellets utsmyckning har skapats av Nackakonstnären och professorn Olle Nyman. Istället för traditionell konst, pryds väggarna av förgyllda och försilvrade ytor, vilket skapar en atmosfär av det allmänt andliga snarare än att endast fokusera på kristna symboler.

Storkällan erbjuder plats för alla människor oavsett religiös hemvist. Utsmyckningarna fokuserar på det allmänt andliga och inte enbart på traditionellt kristna symboler.

Miljögodkänt krematorium

Mitt under de två kapellen ligger Storkällans krematorium. Det är en toppmodern anläggning med stor kapacitet som betjänar stora delar av södra Stockholm. Tekniken är datorstyrd och krematoriet är miljögodkänt.

Storkällans kapell och krematorium

Öppettider: vardagar 8-15, lunchstängt 11-12.

Tidsbokning krävs för att få besöka oss. Ring för att boka tid.

nacka.storkallan@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Storkällans väg, 138 40 Älta

Kontakta Nacka kyrkogårdsförvaltning

Telefontid och besök: vardagar kl 9-12 (ej ons) Onsdagar 10-12.
Telefon: 08-546 06 100, knappval 2
E-post: nackakyrkogard@svenskakyrkan.se

För bokning av begravning och gravsättning
Telefon:  08-546 06 100, knappval 1.
Öppet: mån, tis, tors 9-12 och 13-16,
ons 10-12 och 13-16, samt fre 9-12.

Besöksadress: Gamla Värmdövägen 14 a
, 131 37 Nacka