I livets skeden

Som församling vill vi finnas för dig i livets alla skeden. Vid livet första fest vid livets sista avsked och allt däremellan. Läs mer nedan om dop, konfirmation, vigsel och begravning.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop i Mariefreds församling - livets första fest!

Som församling vill vi finnas vid din och din familjs sida i såväl vardag som vid livets stora högtider, på den här sidan kan du läsa mer om dopet som livets första fest.

Konfirmation 2023-2024, Anmälan är nu stängd!

Vi har glädjande 67 ungdomar anmälda till konfirmationsåret 23-24. Vid frågor, kontakta emilia.faldt@svenskakyrkan.se För vem? Du som går i årskurs 8, eller är äldre, är välkommen att vara med i församlingens konfirmandgrupp. Du behöver inte vara döpt eller tillhöra Svenska kyrkan. Hela konfirmandtiden är helt kostnadsfri inklusive måltider och ev. resor. Av erfarenhet vet vi att en del ungdomar inte känner att de passar in. Själva kärnan i vår verksamhet och i det kristna budskapet är att det finns en plats för alla – och det gör vi allt vi kan för att förmedla och efterleva. Det finns en stor flexibilitet kring hur ett konfirmandår kan se ut!

Vigsel/välsignelse

Att inför Gud och sina nära lova varandra kärlek och trohet är bland det största två människor kan ge varandra

Begravning

Att ta farväl av en närstående är ofta tungt. Med sina ritualer och symbolhandlingar vill och kan Svenska kyrkan vara till stöd, hjälp och trygghet när livet förändras. Begravningsgudstjänsten finns till för att säga farväl, överlämna en människa till Gud och säga tack. På den här sidan får du mer information om vilka olika alternativ som vi erbjuder. Du kan också läsa mer kostnader, begravningsavgift och gravsättningsalternativ.