Om Västra Skrävlinge kyrka

Här hittar du information om Västra Skrävlinge kyrkas byggnadshistoria och sevärdheter. Du hittar också information om Västra Skrävlinge kyrkas vision och styre.

Västra Skrävlinge kyrka är en del av Fosie församling

Västra Skrävlinge kyrka tillhör Fosie församling. Övriga kyrkor som ingår i Fosie församling är Fosie kyrka, Glostorps kyrka, Heliga Trefaldighetskyrkan och Oxie kyrka

Här hittar du en översikt över alla församlingar i Svenska kyrkan Malmö och de kyrkor som ingår.

Mitt i mellan Rosengård och Almgården och mitt i mellan Islamic Center och den romersk-katolska kyrkan St:a Maria i Rosengård  ligger Västra Skrävlinge kyrka. Här lever många människori eller på gränsen till utanförskap. De som aldrig varit här har ofta bilden av ett betonggetto med oroligheter och stora motsättningar. Men det är bara en bild området. Samtidigt är det en av Malmös grönaste platser. När man leker i parkerna, cyklar eller promenerar längs med stigarna är man aldrig ensam, utan möter en fantastisk mångfald av människor från olika håll i världen. Många av dem har bidragit till att Malmös namn blivit känt över hela världen, inte minst Zlatan Ibrahimovic.

Vitkalkad kyrka med torn omgärdat av gröna träd

Västra Skrävlinge kyrkas historia

Västra Skrävlinge kyrka i sydöstra Malmö har medeltida ursprung. Här låg ursprungligen en stenkyrka från slutet av 1100-talet. Den medeltida kyrkan revs på 1860-talet och ersattes av en ny kyrka i rundbågestil efter ritningar av Malmös stadsarkitekt William Klein.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta Västra Skrävlinge kyrka

Du når expeditionen på 040-27 92 80. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Servering av soppa från ett mobilt soppkök

Engagera dig som ideell

Ge av din tid och ditt engagemang till arbetet i Svenska kyrkan Malmö. Just du och din erfarenhet kan göra skillnad för en annan människa. Tillsammans bygger vi kyrkan.

Kvinna i ärmlös klänning med prästkrage i bakgrunden kyrkfönster

Jobba hos oss

Här hittar du information om lediga tjänster samt länkar till vidare läsning om utbildningsvägar och yrken inom Svenska kyrkan.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.