Vitkalkad landsortskyrka
Foto: Svenska kyrkan Malmö

Fosie kyrka

Fosie kyrka ligger i södra Malmö. Hit hör stadsdelarna Lindängen, Hermodsdal, Nydala, Gullviksborg, Gullvik, Almvik, Kastanjegården, Högaholm och Östra Söderkulla. Det är en kyrka med 800 år gammal historia och för många en familjekyrka sedan generationer. Fosie kyrka tillhör Fosie församling. Övriga kyrkor som ingår i Fosie församling är Glostorps kyrka, Heliga Trefaldighetskyrkan, Oxie kyrka och Västra Skrävlinge kyrka.

Närbild på tårta dekorerad med olika rosa detaljer.

Livets fest

Vad roligt att just du fyllt/fyller år i år! Välkommen att fira din födelsedag med oss under året. För dig som fyller jämnt från 20-70 år och halvjämnt 75-100 år.

En kvinna läser ur Bibeln.

Bibelsamtal i Fosie församlingsgård

Välkommen på torsdagar kl. 13.30 (udda veckor). Vi läser och samtalar kring den kommande söndagens bibeltexter från Gamla testamentet, episteln och evangeliet; samt kring Charlotte Frycklunds nya bok ”Bibelns förlorare.” I vilken tid och rum utspelar sig textens händelser och vad kan de betyda för oss idag och hur kan de ge oss insikter om våra egna liv. Vi bjuder på fika.

En kvinna läser en bibel.

Mässa, soppa och föredrag: Bibeln berättad i ord och bild

Söndag 10 mars är Jonas Ahlner tillbaka och berättar i ord och bild från bibeln del 2 Nya testamentet ”När Gud blev lagd i människans famn.” Mässa kl. 11, soppa i församlingsgården, föredraget börjar 12.30

Fördjupande försoningsdagar för skadade relationer

Svenska kyrkan i Malmö erbjuder fördjupande försoningsdagar för dig som vill bearbeta kränkningar, lösa konflikter, har levt eller lever i skadade relationer och längtar efter att hitta vägar vidare. Gör en intresseanmälan till vårens tillfällen!

Någon tänder ljus i en svart ljusbärare.

Upprättelseandakter i Fosie kyrka

Första tisdagen i månaden , 5/3, 2/4 och 7/5 kl. 18 i Fosie kyrka. Efter andakten ses vi för efterföljande samtal och kreativa uttryck i församlingsgården utifrån temat upprättelse. Varje tillfälle är fristående, ingen anmälan.

Ta del av Fosie församlings vårblad 2024

Diakon i grön diakonskjorta och diakonhalsband

Få stöd av kyrkan

Kyrkan kan ge dig stöd när du behöver det, vart du än befinner dig i livet. Det kallas diakoni och gör handling av den hjälp, kärlek och stöd som Jesus visade. Fosie kyrka erbjuder samtalsstöd, social rådgivning och praktisk hjälp med att söka pengar ur stiftelser och fonder. Kyrkan erbjuder också leva-vidare-grupp för dig som har sorg, läkande skrivande och försoningssamtal för dig med relationer som gått sönder.

Närbild på altaret i Fosie kyrka

Fira gudstjänst i Fosie kyrka

Gudstjänsten är grunden som kyrkan står på. Den får oss att leva i gemenskap med Jesus Kristus och varandra. Mässa klockan 11 på söndagar med efterföljande kyrklunch och gemenskap efteråt i församlingsgården.

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta Fosie kyrka

Du når expeditionen på 040-27 92 80. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Någon öppnar en bibel.

Andlig fördjupning

Det finns alltid mer att utforska, upptäcka och fördjupa sig i. Dels när det gäller Bibeln, dels i dig själv och din relation till Gud. Fosie kyrka erbjuder dig att utforska kristen tro genom bibelsamtal, andlig vägledning i ignatiansk anda samt retreat.

Aktuellt från Fosie kyrka

Upprättelseandakter i Fosie kyrka

Mässa, soppa och föredrag: Bibeln berättad i ord och bild

Helgkurs på Äspögården i läkande skrivande -Write yourself

Publicerad:

Helgkursen inleds med tre skrivaftnar i Fosie församlingshem. Övernattning på Äspögården 31 maj -2 juni, gården ligger i Klagstorp utanför Trelleborg.

Bibelsamtal i Fosie församlingsgård

Bli medlem i Svenska kyrkan – inträdesformulär

Lämna formuläret till din närmaste kyrka

Dina uppgifter