Lill Lindström-Lundgren, representant för Sveriges kristna råd, delade ut Fairtrade-diplomet till Luleå domkyrkoförsamling. Arbetsledaren Mona Eriksson och domprost Charlott Rehnman tog emot det.
Foto: Karin Johansson

Vi är en kyrka för Fairtrade!

Söndag 26 februari 2017 blev Luleå domkyrkoförsamling diplomerad som Kyrka för Fairtrade.

Diplomet Kyrka för Fairtrade ges till församlingar som:

• Använder Fairtrade-märkt kaffe, te och andra produkter i sin verksamhet.
  • Sprider kunskap om rättvisefrågor och möjligheterna att påverka som konsument.
  • Skapar opinion för rättvis handel och är med i kampanjer och utåtriktade aktiviteter.

Diplomeringen firades i Luleå domkyrka, vid gudstjänsten söndag 26 februari 2017 och efteråt var det kyrkkaffe med hembakade Fairtrade-kakor i Diakonins Hus, samt visning av filmen ”The true Cost”, en dokumentär om klädindustrins baksida. På eftermiddagen var det sedan en konsert i domkyrkan med gosskören.

Luleå domkyrkoförsamling säljer Fairtrade-produkter på följande ställen:

• Församlingsexpeditionen, Kyrkogatan 7C
  • Örnäsgården
  • Hertsökyrkan
  • Mjölkuddskyrkan

Lill Lindström-Lundgren, representant för Sveriges kristna råd, delade ut Fairtrade-diplom till Luleå domkyrkoförsamling. Arbetsledaren Mona Eriksson och domprost Charlott Rehnman tog emot. Foto: Karin Johansson