Våra kyrkor

Kyrkobyggnaden är en del av församlingens och landets historia. Många människor känner starkt för kyrkorummet och kyrkobyggnaden.

Som medlem i Svenska kyrkan är du med och bevarar kyrkobyggnaden och därmed en del av Sveriges historia. Kyrkan är betydelsefull och det är viktigt att den finns där och att den vårdas.

Över hela Sverige finns närmare 3 400 kyrkobyggnader som alla ser olika ut även om de ofta liknar varandra. De allra flesta används för sitt ursprungssyfte – att vara ett gudstjänstrum. Inom Löftadalens pastorat finns sju av dessa kyrkor. Klicka på länkarna nedan för att läsa mer om dessa sju kyrkor.

Här kan du läsa mer om dop, bröllop & begravning.

Frillesås kyrka

Frillesås kyrka är byggd i nyromansk stil och har vackra inslag av italiensk renässansarkitektur. Här hittar du adress och information om kyrkan.

Rya kyrka

Rya kyrka uppfördes som kapell efter ritningar av arkitekt Gustaf Ljungman. På Juldagen 1936 hölls första gudstjänsten i kyrkan. Här hittar du adress och information om kyrkan.

Gällinge kyrka

Gällinge kyrka ligger vackert vid Bysjöns strand, mitt i Gällinge. Här hittar du adress och information om kyrkan.

Idala kyrka

Idala kyrkas äldsta delar anses vara från 1200-talet och i kyrkans inre finns takmålningar från 1700-talet. Här hittar du adress och information om kyrkan.

Ölmevalla kyrka

Ölmevalla kyrka uppfördes åren 1884-1885 efter ritningar av Adrian C. Peterson och Ernst Jacobsson och är byggd i tegel. Här hittar du adress och information om kyrkan.

Landa kyrka

Landa kyrka är en mycket vacker medeltidskyrka med unika väggmålningar från 1600- och 1700-talen. Här hittar du adress och information om kyrkan.

S:t Lars kyrka

S:t Lars kyrka ligger fint belägen i Åsa centrum. Kyrkan är byggd i trä. Här hittar du adress och information om kyrkan.

Vill du veta mer eller vill boka en lokal

Om du vill boka till exempel ett församlingshem för dopkalas kontaktar du vår expedition på: 0340 74 50 00