Golgata

På norra sidan av Domkyrkan instiftades 2004 ett altare för HIV- och AIDS-smittade. Altaruppsatsen består av en glasskulptur med namnet Golgata – Kristi törnekrona, skapad av glaskonstnären Jan Johansson, Vadstena, och utförd på Orrefors glasbruk. Den består av femton glasblock som är slipade och graverade. I glasblocken är ingjuten en törnekrona av färgat glas.  Skulpturen står på en sockel av kalksten. Framför skulpturen finns en ljuslåda i brons ritad av Kerstin Barup.

Jan Johansson har själv beskrivit sitt konstverk: "Med skulpturen Golgata- Kristi törnekrona vill jag tolka min egen känsla av att detta är det viktigaste motivet och utrryck för kristen tro. Kärnan i kristendomen symboliseras av törnekronan. Jesu fiender försökte eliminera ett revolutionerande budskap med våld och död. Så fort någon kommer med ett nytt och utmanande budskap för de redan etablerade, attackeras detta och man skjuter budbäraren. En bild av den eviga kampen mellan det onda och det goda är lika sorgligt aktuellt idag som någonsin för över två tusen år sedan."
ur Förskönande av Linköpings domkyrka./Gunnar Lindqvist/