Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om ett och annat att tänka på.

Att gifta sig innebär att säga ja till ett liv tillsammans och vigseln är ett uttryck för två människors tro på kärlek. Vigseln har en juridisk betydelse, men framförallt är det en gudomlig gåva och en stor högtid, hur man än väljar att fira den.

Stort eller litet, praktfullt eller enkelt. Ni väljer!

Det finns många sätt att fira ett bröllop på. Den första byggstenen brukar vara att välja en kyrka. Du hittar de kyrkor och kapell som ingår i Landskrona församling här

Vi kan ha vigsel alla dagar i veckan. Det vanligaste är dock att gifta sig på helgen eller en helgdag. Vilka tider som är lediga kan ni kan boka finns längre ner på sidan. Om ni inte hittar en tid som passar, vill ha ert bröllop i en annan kyrka/plats eller har andra önskemål går det alltid bra att kontakta oss per telefon eller mejl. Detta gäller även om ni vill boka vigsel längre fram i tiden än vad som finns upplagt. Kontaktuppgifter hittar du här!

Kostar det att gifta sig?

Alla är välkomna att gifta sig i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Om minst en av brudparet är medlem i Svenska kyrkan är vigseln gratis, det gäller även om man väljer att gifta sig i en annan församling än där man bor. Varken präst, organist, kyrka eller vaktmästare kostar något. Om man däremot vill ha extra musik, kanske en sångsolist, och extra utsmyckning av kyrkan får man själv stå för kostnaden.

Inte medlem? Bli det här!

Glöm inte hindersprövning från Skatteverket!

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Hur bokar jag vigsel?

• Skrolla högst upp och klicka på knappen ”Hitta lediga tider”
  • Välj kyrka och/eller datum för att få upp lediga tider i kalendern. Syns inga tider ett visst datum beror det på att tiden redan är bokad. Det går att boka vigsel via webben senast två veckor före tillfället.
  • När det gäller S:t Ibbs kyrka på Ven gäller andra tider. Kontakta församlingsexpeditionen via 0418-574 00 eller via landskrona.expeditionen@svenskakyrkan.se om du önskar boka.
  • Det finns möjlighet att kostnadsfritt låna brudkrona och detta skrivs då in i önskemålsrutan. Du hittar samtliga som finns möjliga för utlåning via denna länk!
  • När din bokningsförfrågan skickats till oss gör vi en avstämning och återkommer till dig snarast. Är allt i sin ordning får du en bokningsbekräftelse på den angivna mejladressen från oss. Då vet du att bokningen är färdig så du kan skicka ut inbjudningar.
  • Om du inte hittar en tid som passar, vill ha ert bröllop i en annan kyrka/plats eller har andra önskemål går det alltid bra att kontakta oss per telefon eller mejl. Detta gäller även om ni vill boka vigsel längre fram i tiden än vad som finns upplagt. Kontaktuppgifter hittar du här!

Uppspelsning av musik under vigseln

Har ni en favoritsång som ni vill spela upp? Med jämna mellanrum kommer önskemål om att via församlingens ljudsystem spela upp egen musik vid gudstjänster och dop, bröllop och begravningar. Landskrona församling har tagit beslut om att Spotify inte får användas eftersom Spotify Business upphör. Det innebär att Spotify enbart får användas av privatpersoner i hemmet. Om önskemål att spela upp en låt eller sång finns, kan detta göras via CD-skiva eller en nedladdad låt från exempelvis Itunes. Det hela handlar om licens/royalties till skivbolagen. Vid köp av CD eller Itunes betalas licens/royalties vid köpet och genom församlingens avtal med STIM har församlingen rätt att spela upp musiken offentligt.

Hur förklarar vi vad vigsel innebär för barn?

När man är liten kan det vara svårt att sitta still, framför allt om man inte riktigt förstår vad det är som händer. Nedan hittar du därför ett kort filmklipp som förklarar hur en vigsel går till och vad det innebär.

Boka tid med våra pedagoger

Leken är viktig för barns utveckling och lärande. I leken hanterar barn det som de redan kan och det de vill lära sig att förstå.

Därför erbjuder vi möjligheten att träffa en av våra pedagoger för att låta barn att via leken få en bättre förståelse för de stora frågorna. Frågor som ibland kan vara svåra för en förälder att ensam svara på.

I vår lekkyrka finns möjlighet att klä ut sig till präst, leka dop, nattvard, begravning, vigsel och gudstjänst. Det finns kläder, dockor, altare och en massa andra saker att använda  sig av.

Önskar du boka en enskild tid med pedagog inför vigsel?
Kontakta linda.callmer@svenskakyrkan.se för att boka en tid!

Spotify Business lägger ner – Så här gör du för att ha inspelad musik i kyrkan

Landskrona församling spelar endast laglig musik via CD-skivor eller mobil/platta.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.