Brudkrona att låna

Här ser du våra brudkronor som finns att låna till er vigsel. Önskar ni låna en brudkrona skrivs detta i rutan för "Övriga önskemål" vid bokning

Brudkrona Härslöv Foto: Mathilda Simonsson-Torstensson

Härslöv

Brudkrona av förgyllt silver i prinsessmodell. Sex utåtböjda ståndare som kröns av en rund knopp. Mellan ståndarna sitter sex fritt hängande hjärtan på en snirklig volutform. Nedtill två lagerkransbårder och hål för hårnålar. Mellan dem finns en inskription: "HÄRSLÖVS KYRKA 1948".

Stämplar: JP (Stockholms stadsstämpel) (tre kronor) S U8

Brudkrona Ottarp Foto: Mathilda Simonsson-Torstensson

Ottarp

Brudkrona av förgyllt silver med ametister och pärlor. Rund bottenring med sju romber. Över dessa finns ytterligare en ring, från vilken det utgår sju höga svängda, rombiska flikar som kröns av en gul rombisk sten. Från ringen utgår även sju hjärtformade ståndare, vilka kröns av en blå rombisk sten. I varje hjärtas mitt hänger en vit pärla.

Historia

Enligt historik av Erik Evaldsson, Ottarp, 2004: Det var tre unga flickor från bygden, Maj-Inger Sjunnesson, Kingelstad, Harriet Eriksson, Kingelstad och Karin Svensson, Gluggstorp, som då var 13-14 år gamla år 1948. De pratade om framtiden, giftermål m.m. Man konstaterade att församlingen inte hade någon brudkrona. Då blev man överens om att göra en insamling av något slag och skänka pengar till kyrkan för inköp av brudkrona. Maj-Inger Sjunnessons föräldrar Margit och Ivar var med på noterna. Man gjorde iordning en festplats med dansbana och tombola på en av deras nyskördade åkrar och affischerade om arrangemanget. Vinsten överlämnades till kyrkoherde Alex Nilgård och hans hustru Margit, som inhandlade denna brudkrona först 1954 enl inventarieförteckning från 1985.

Brudkrona Sofia Albertina Foto: Mathilda Simonsson-Torstensson

Sofia Albertina

Brudkrona av silver. Kronan står på en fotring. Foten består av åtta trekantiga flikar med spetsen nedåt. Åtta spiror i vars spets sitter en infattad, rektangulär, slipad bergkristall. Inskription på fotringen: SOPHIA ALBERTINA KYRKAS BRUDKRONA, JUBILEUMSÅRET 1938 HÖGA VISAN 8.6Stämplar på fotringen: AN (Lundsstadsstämpel) (kattfot) S M8 Wiwen Nilsson

Brudkrona Säby Foto: Mathilda Simonsson-Torstensson

Säby

Brudkrona av förgyllt silver med åtta genombrutna ståndare, som kröns av vita pärlor i kronans spetsar samt åtta vita stenar mellan spetsarna. Rund kronring av två parallella ringar med cirklar mellan.Stämplar på fotringens undersida: K&EC (Göteborgs stadsstämpel) (tre kronor) S L9

Brudkrona Örja Foto: Mathilda Simonsson-Torstensson

Örja

Brudkrona av guldglittrig tråd, ser ut att vara utförd i frivolitetsteknik. Med 15 ståndare, bågar och små cirklar.

Brudkrona S:t Ibbs kyrka Foto: Mathilda Simonsson-Torstensson

S:t Ibb

Brudkrona av förgyllt silver. Rund kronring som går upp i en övre ring med ilagda vit och blå stenar. Från denna går fem uddar som avslutas i vita kristaller samt med hängande blå stenar under. Mellan uddarna finns franska liljor och runt kronan ilagda vita och blå stenar. På kronringen finns stämplar: CGH (kattfot) S (oläslig) S8.

Observera!

Regler för utlånande enligt protokoll 2005-04-20 § 23: "Om en brud önskar låna församlingens brudkrona gäller följande: Brudkronan utlånas endast till venbor, tidigare bosatta på Ven samt sommarboende. Brudkronan får inte lämna ön.”

Brudkrona Vadensjö Foto: Mathilda Simonsson-Torstensson

Vadensjö

Brudkrona av förgyllt silver. Vilande på en ring med sju stag med sju kulförsedda spetsar. Inskription: Gud är kärleken Joh 4:16. Skänkt år 1942 till Vadensjö och Örja kyrkor