Till innehållet Till undermeny
Vigsel i Jokkmokks gamla kyrka

Jokkmokks församling

Alkavare, Arasluokta, Jokkmokk, Kvikkjokk, Kåbdalis, Murjek, Porjus, Puottaure, Saltoluokta, Staloluokta, Vaisaluokta, Vuollerim, Ålloluokta - I din församling är Svenska kyrkan aldrig långt borta. Välkommen att dela tro, glädje, sorg, ro och gemenskap!

Kontakta oss

Välkommen att ta kontakt med Jokkmokks församling! Här hittar du personalen och kontaktuppgifter samt öppettider till församlingsexpeditionen.

Det händer i församlingen

I webbkalendern hittar du gudstjänster, barnverksamhet, konserter och allt annat som händer i Jokkmokks församling och i hela Svenska kyrkan.

Vår verksamhet - kom och var med!

Barn och familj, vuxna, gudstjänster, musik. Här kan du läsa mer om våra verksamheter. Välkommen att delta!

Barnkör på samiska och svenska

Vi övar onsdagar i Gamla kyrkan

Vill du sticka bebis-sockar?

Vi ger en gåva till nyfödda i församlingen

Samiskt konfirmationsläger 2025

Buerie båeteme! Buerestbåhtieme! Bures Boathin! Buorisboathem! Burist båhtem! Välkommen till samiskt konfirmationsläger 2025! Nu är anmälan öppen! Läs mer på Luleå stifts hemsida.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Gudstjänster och andakter

I kyrkan samlas vi varje vecka för att fira gudstjänster och andakter tillsammans. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan.

Vill du hjälpa till?

Många av kyrkans uppgifter sköts av människor som hjälper till på sin fritid. De kan kallas för volontärer, frivilliga eller ideella. Vill du också hjälpa till?

Kyrkogårdar

I Jokkmokks församling finns kyrkogårdar i Jokkmokk, Vuollerim, Porjus, Murjek, Kvikkjokk och Puottaure.

Kyrkor och kapell

Här kan du läsa mer om våra kyrkor, kapell och fjällkyrkor.

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.