Därför kommer Bruno & Alexander till Studiero varje tisdag

Studiero för gymnasieelever startades av Thomas Axelsson som arbetar inom S:t Johannes församlings diakoni och blev snabbt en succé. Vi träffade ungdomarna Bruno Förster och Alexander Tiwemark som regelbundet besöker vår Studiero på tisdagar.

Supertrevliga lärare som hjälper till gör det otroligt bra och fikat är riktigt mumsigt!

Det var en strålande sommardag när jag träffade Bruno och Alexander i Stefanssalen på Frejgatan 31. Båda ungdomarna studerar Naturvetenskap på Franska skolan i Stockholm och är 18 år. Just denna dagen har de firat skolavslutning. Till hösten börjar de årskurs 3. Drömmen är att arbeta inom forskning men de kikar även åt diplomatihållet och arbeten med mänskliga rättigheter.

De hade behov av ett ställe där de kunde plugga ihop, som inte var i skolan. När de såg annonserna om Studiero och även kuratorn i deras skola rekommenderade S:t Johannes  Studiero, som då bedrevs i lokalen intill deras skola, blev de genast nyfikna. Att plugga i skolan efter skoldagens slut kändes för jobbigt så Studieron blev ett perfekt tillhåll för dem på tisdagarna.

Omväxlingen från skolans lokaler, den lugna sköna miljön här och goda smörgåsar bidrog till att de återkommer varje tisdag. Här finns det också någon som kan hjälpa en framåt om man fastnar i någon läxa.

–Här finns allt för bra studier, säger Alexander och Bruno nickar instämmande. En plats där man kan plugga och ändå ha kul, fortsätter han.

–Det är omväxlande med intensivt plugg och lite socialt snack med de andra deltagarna. Vi hjälper även varandra med läxorna. Men det bästa är nog att man får så mycket gjort, berättar Bruno.

Kyrkans diakonala arbete med att hjälpa stressade gymnasieelever tycker de båda är fantastiskt bra. Nyligen fick Alexander även några frågor om tro och då kunde han gå och prata med en präst här.

–Det var jättebra. Jag visste inte att kyrkan gjorde så mycket för barn och ungdomar innan jag började gå här, säger Alexander.

Stress är ju enormt påfrestande för oss ungdomar med alla läxor och högt tempo. Miljön här i Stefanssalen gör att man kan andas ut och slappna av. Sen finns ju även Thomas här som man kan prata ut med om man funderar över något eller behöver hjälp. Även Göran Robertsson, den pensionerade matteläraren från KTH som hjälper dem under Studierotisdagarna är enormt uppskattad.

En väldigt trygg och avslappnad miljö och jättesnäll personal

Studiero med fika

Gymnasieelever är välkomna till Stefanssalen på tisdagar, med gott om plats för både läxläsning och samtal. Välkommen att sitta ner i lugn och ro för att studera, fika och umgås. Behöver du hjälp med läxläsningen finns personal till hands. Ingen föranmälan behövs!