Dop, konfirmation, vigsel, begravning

Handlingar i svenska kyrkans ordning

Dop

Kyrkan välkomnar alla att döpas. När det gäller barn – både små barn och ungdomar – är det vårdnadshavarna som bestämmer. Om ni är två vårdnadshavare behöver ni vara överens om att barnet ska döpas. Det spelar ingen roll om ni tillhör Svenska kyrkan, något annat samfund, eller en annan religion. Om barnet är tolv år eller äldre måste barnet själv vilja bli döpt.

Konfirmation

Som åttondeklassare bjuds du in av Svenska Kyrkan till konfirmationsträffar. Kom och ta reda på vad kristen tro handlar om och vad det kan betyda för just dig!

Vigsel

Planerar ni att gifta er? Då finns här information till er! Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men minst en av er behöver vara medlem.

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som har dött till Gud.