Foto: Johannes Frandsen/ Ikon

Dop

Kyrkan välkomnar alla att döpas. När det gäller barn – både små barn och ungdomar – är det vårdnadshavarna som bestämmer. Om ni är två vårdnadshavare behöver ni vara överens om att barnet ska döpas. Det spelar ingen roll om ni tillhör Svenska kyrkan, något annat samfund, eller en annan religion. Om barnet är tolv år eller äldre måste barnet själv vilja bli döpt.

När ni börjat få en bild över era önskemål är det dags att välja datum. Kolla era kalendrar och kontakta sedan expeditionen. Dopet kostar ingenting och det ingår präst, musiker, vaktmästare och kyrka. Tänk på att vara ute i god tid. Fråga tilltänkta faddrar och skicka ut inbjudningar om ni ska ha gäster.

Dagar och tider

Lördagsdop sker en lördag i månaden med fasta tider för varje kyrka.
Dop före den 23 mars sker i  församlingshemmen och bokning görs via tel 0430-323 02 eller epost till hoks.pastorat@svenskakyrkan.se

Doptillfällen  fr o m den 23 mars finns i kalendern och kan bokas online eller via vx 0430-323 00

Söndagsdop
Dopen sker i samband med ordinarie gudstjänst i respektive församling.

Musik

Kontakta kantorn 3 veckor före dopet om ni önskar att någon speciell musik skall framföras. Meddela även om ni har egen solist. Om solisten önskar ackompanjemang skall kyrkomusikern kontaktas senast 3 veckor innan dopet för att boka tid för övning.
Solisten ansvarar även för att tillhandahålla noter i rätt tonart.

Streaming av musik

Musik från Spotify är inte tillåtet, utan endast inspelningar på original-cd eller musik nedladdad till Itunes får spelas upp.

Dopklänning

Dopklänning finns att låna i följande församlingar: Knäred-Hishult, Hasslöv-Våxtorp, Veinge-Tjärby.

För att boka dop ringer ni pastorsexpeditionen 0430-323 00 eller mejlar hoks.pastorat@svenskakyrkan.se

Här kan ni se lediga tider för dop samt göra en bokningsförfrågan online

Gå in i kalendern och välj dag och fyll i era uppgifter. Bokningen är preliminär tills ni fått en bekräftelse. Tider för 2024 läggs ut i slutet av oktober.