solnedgång och blommor

Hässleholms församling

Välkommen att i församlingens gemenskap lära känna Gud och Guds kärlek. Vi vill vara varandra till glädje och stöd i livets olika skeden. Hässleholms församling omfattar Hässleholms stad, Hästveda, Ignaberga, Norra Sandby och Stoby.

Vitkalkad kyrka i skymningsljus.

Besök en sommaröppen kyrka

Välkommen till Blekinges och Skånes sommaröppna kyrkor. Många av kyrkorna har guidade visningar, utställningar, konserter och aktiviteter för barn. Ladda ner mobilappen Kyrkguiden så har du all information nära till hands.

Blommor och gitarr

Sommarmusik 2024

Under sommaren har du möjlighet att ta del av flera musikaliska upplevelser i några av Hässleholms församlings kyrkor.

Ett somrigt dukat bord utomhus

Sommarcafé i Hässleholm

Välkommen till vårt sommarcafé vid Hässleholms församlingshus, torsdagar klockan 14-16.

Bullar och saft

Sommarcafé vid Ljungdalakyrkan

Vi ses tre onsdagar klockan 14 för att njuta av god fika, musik och sång. Välkommen!

Blommor och fjäril

Sommarkvällar i Västerkyrkan

Torsdagar klockan 19.00, program och servering. Välkommen!

Musikandakt med grillkväll

Vi träffas fyra onsdagar klockan 17 i vid Ljungdalakyrkan. Välkommen!

Ett barn får en ansiktsmålning med färg och glitter.

Familjedag vid Ljungdalakyrkan

Välkommen till en dag fylld med aktiviteter! Söndag 18/8 på torget vid Ljungdalakyrkan.

EPA-BINGO

Häng med till parkeringen vid Stoby kyrka och spela bingo med oss! Vi ses 20/6 och 15/8 klockan 18-20.

Konfirmation 2024-2025

Finns Gud? Vem är Jesus? Vad är meningen? Vem är jag? Du är inte ensam att fundera över livet. Känn dig varmt välkommen att bli konfirmand i Hässleholms församling.

Skånsk vit kyrka i keramik med brandgult tak. Framför kyrkan står keramikfigurer i form av en svartklädd präst och Nils Holgersson.

Gudstjänster

Se kommande gudstjänster i kalendern och information om kollekt.

Barn och unga

Välkommen till grupper och öppen verksamhet!

Närbild på ett litet barns ansikte. Stora mörka ögon.

Babysång

Kom och sjung, ramsa och gläds med din baby. Här samlas vi med de små barnen för att sjunga och röra oss till musik.

Mötesplatser för vuxna

Stickcafé, morgonbön, guidad meditation, tikva, soppluncher, språkcafé, sy- och arbetsföreningar - här finns något för alla.

Musik och körsång

Njut av konserter i kyrkan eller sjung i någon av våra körer.

Samtal, stöd och hjälp

Här finner du olika vägar för att få hjälp i och genom Hässleholms församling.

Gröna träd och gulgröna fält i Ignaerga.

Leader-projekt: Ignaberga Natur och Kultur

Ett leader-projekt. Kostnadsfritt att delta. Vi bjuder på fika.

Kyrkogården

När en anhörig har avlidit dyker det ofta upp frågor kring gravar. Medarbetarna på kyrkogården i Hässleholms församling arbetar för att hjälpa dig att hitta en bra lösning.

Tidningen Kyrkfönstret

Vår tidning Kyrkfönstret kommer ut fyra gånger om året. Nr 2, 2024 finns nu i våra kyrkor, församlingshem och här på hemsidan.

Bli medlem

Du är välkommen till oss, till Hässleholms församling och till Svenska kyrkan. Här finns det plats för dig oavsett vem du är och var du befinner dig i livet.

Kyrkor och lokaler

Här finner du Hässleholms församlings kyrkor och lokaler. Klicka på en kyrka och följ med på en guidad tur!

Kontakta oss

Här hittar du kontaktvägar till anställda och förtroendevalda i Hässleholms församling.

Offentliga dokument

Visste du att alla protokoll från de förtroendevaldas möten är offentliga? Här hittar du dem, tillsammans med de senaste årens budgetar och årsredovisningar.

I en korg ligger utklippta pappershjärtan. På det översta står det Du är fin! och en smiley med hjärta.

Arbeta hos oss

Här finns lediga tjänster i Hässleholms församling.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Hässleholms församling

Till expeditionen i församlingen vänder du dig när du vill boka tid för dop eller vigsel. Här kan du också få svar på frågor om gudstjänster och grupper.
Välkommen att kontakta oss!

Telefontid: 9–9.30, 10-12.30, 13.30–15

Besökstid: 11–12.30.

Besöksadress: Kyrkbacken 2 i Hässleholm.

Telefonnummer: 0451- 77 62 00

Mail: hassleholm@svenskakyrkan.se

Postadress: Box 234, 281 23 Hässleholm

Kyrkogård- och fastighetsförvaltning

Till kyrkogård- och fastighetsförvaltningens expedition vänder du dig när det gäller frågor om begravning, gravplats, kyrkogård eller församlingens fastigheter.

Läs mer om oss här.

Telefontid: 10-12, 13-14.30