Foto: Joakim Carlström /Ikon

Vigsel

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

Första Korinthierbrevet 13:4-7, 13

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna vårt äktenskap och stå med oss igenom de glada och svåra tider vi kommer att möta i livet.

I Härjedalens pastorat finns flera kyrkor och kapell där ni kan välja att ha er vigsel, men många väljer också att ha den i vår vackra natur; på ett fjäll, vid en tjärn, vid ett vattenfall o.s.v. Plats väljer ni i samråd med prästen.

Viktigt att veta är också att det är inte alla våra kyrkor och kapell som bemannas varje helg. För aktuella ledig tider i just Er kyrka eller kapell, kontakta expeditionerna.

Önska tid för er vigsel genom formuläret som ni finner på länken till er församling här nedan. Naturligtvis går det bra att komma och besöka oss eller ringa också!

Läs mer om vigsel i Svenska kyrkan.

Förnya äktenskapslöftena?

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.