Foto: Bert Leandersson /Ikon

Columbariet

Columbariet i Uppenbarelsekyrkan är en alternativ begravningsplats för urnor. Det är en vacker plats under kyrkorummet, med konst av Ralph Bergholtz och Randi Fisher. Columbariet är dagligen öppet för besök. Se öppettiderna här.

Besök Uppenbarelsekyrkan och Columbariet

Öppettider:
Måndag–fredag 09.00–18.00
Sommartid v. 26–33:
Måndag–fredag 09.00–17.00
Lördag och söndag 10.00–16.00
Under storhelger gäller särskilda tider.
1 maj och 6 juni är kyrkan och Columbariet stängt, om inte dagen infaller på söndag, då det alltid är öppet.
Besöksadress: Bäckvägen 34, 126 47 Hägersten
Närmaste T-bana: Aspudden (röd linje Ropsten–Norsborg)
Närmaste busshållplats: Vallfartsvägen (buss 147 Liljeholmen–Hökmossen)

Se Columbariet i Uppenbarelsekyrkan inifrån

Se panoramabilder inifrån kyrkan i 360 grader.

Ett bra verktyg när du exempelvis planerar dop eller bröllop.

Columbariet – ett alternativ till begravningsplats på kyrkogård

Här finns plats för urnor med den avlidnes aska. Urnorna placeras i nischer i väggen som stängs igen med en täckplatta. Täckplattan motsvarar gravstenen på en kyrkogård.

Liksom det finns familjegravar på kyrkogårdar kan man erhålla nischer med plats för flera urnor. För dödsbo som önskar plats i Columbariet för en avliden anhörig upplåtes en nisch för två urnor.

Gravplats i Columbariet är kostnadsfritt, så till vida att kostnaden täcks av den begravningsavgift som alla medborgare betalar i samband med skatten.

Har du frågor? Kontakta Marianne Halvarsson, administratör, via e-post marianne.halvarsson@svenskakyrkan.se eller telefon 08-685 30 03.

Konsten i Columbariet – Bronsskulptur, glaskonst och utsmyckade gravplattor

Mitt under kyrktorget i en rotunda som sträcker sig genom Columbariets båda våningar där dagsljuset silar ner genom torgbrunnen står Ralph Bergholtz bronsskulptur Den Helige Franciskus. Han är omgiven av de fåglar som enligt legenden strax skall formera sig till ett kors på himlen.

Tillsammans har Ralph Bergholtz och Randi Fisher också utformat en uppsättning om cirka 200 utsmyckningsdetaljer för gravplattorna så att dessa ska kunna ges individuell dekoration samtidigt som en enhetlighet i kolumbariets formspråk bibehålles.

Det långsträckta kolumbariet har en rumslig gestaltning som anknyter till de övre planen; från rotundan vidgar sig rummen mot öster för att där samlas ihop i den lillkyrka som ligger rakt under koret i det stora kyrkorummet.

Korfönstret i lillkyrkan utgör det nedersta partiet på kyrkobyggnadens imposanta östfasad, motivet är dock ett annat än i det stora kyrkorummet ovanför. I glaskonsten här nere skildrar Ralph Bergholtz Jesu födelse.

Källa: Anders Björkman, Konsthistoriker, Umeå universitet

Hitta våra kyrkor

Besök Columbariet i Uppenbarelsekyrkan

Columbariet

Öppettider för kyrkorna och Columbariet

Uppenbarelsekyrkan och Columbariet, Bäckvägen 34

Måndag–fredag 09.00–18.00
Sommartid vecka 26–33:
Måndag–fredag 09.00–17.00
Lördag och söndag 10.00–16.00
Under storhelger gäller särskilda tider.
1 maj och nationaldagen 6 juni är Uppenbarelsekyrkan och Columbariet stängt, om inte dagen infaller på en söndag, då det alltid är öppet.

Gröndals kyrka, Gröndalsvägen 61

Ring gärna 08-685 30 00 för att höra om kyrkan är öppen.

Mälarhöjdens kyrka, Sporrgränd 1

Mälarhöjdens kyrka har öppet de flesta vardagar mellan kl. 08.30–17.00. På helgerna har kyrkan öppet i samband med gudstjänster.
Ring gärna 08-685 30 00 för att höra om kyrkan är öppen.

Kvarterskyrkan på kajen, Sjövikskajen 36–42

Kvarterskyrkan på kajen är säkrast öppen dagtid på vardagar. På helgerna har kyrkan öppet i samband med gudstjänster. Ring gärna 08-685 30 00 för att höra om kyrkan är öppen.

Låna lokal för dopfika

En karaff med saft och några glasflaskor vatten står på ett bord.

Låna lokal för dopkalas

Du som är medlem och församlingsbo i Svenska kyrkan Hägersten kan utan kostnad låna lokal för dopkalas. Lokaler finns i alla fyra kyrkor och har anslutande kök.