Foto: Kristina Bergqvist

Våra övriga arrangemang runt Göteborg under Bokmässan

Nyhet Publicerad Ändrad

Se människan arrangerar i samverkan med andra arrangörer program som publiceras här.

Masthuggskyrkan Göteborg

Utställning och vernissage : ”Vi är alla Pinocchio"

Färgstarka, lekfulla och angelägna tavlor av Pietro Raffone.

Pietro är arkitekt och konstnär med rötterna i Italien. Utställningen sker i samarbete med Anna Laurin, som är projektledare, konstnär och granne med Masthuggskyrkan.

Utställningen diskuterar i sju teman vår lojalitet till samhället och hur vår retorik och våra handlingar leder till att vi förbrukar jordens resurser.  Pietro och Anna arbetade fram utställningen för att stödja Håpets Katedral, ett heligt rum och konst-installation av plast återvunnen från havet i Borgs stift, Norge. Under utställningen kommer det även finnas information om Håpets katedral i kyrkan.

Mer om utställningen.

Vernissage : 17 september kl 12.00

Utställningsperiod : 17 september – 20 november 2022

Masthuggskyrkan är öppen kl 10 – 17 varje dag, året om.

Under hösten arrangerar Masthuggs församling en konstnärssamtal med Pietro, Anna och Lisa Westberg som är präst i Masthuggskyrkan.  Se hemsida https://www.svenskakyrkan.se/carl-johans-pastorat/masthugg för datum.

För mer info, kontakta Lisa Westberg, lisa.westberg@svenskakyrkan.se, tele : 0737 738690

Varmt välkomna!

Besök av Fader Lucian från Roman, Rumänien

TORSDAG 22 SEPT
Kl. 8.30

Mässa i Apelvikshöjds kyrka, Varberg, där fader Lucian medverkar. Efter mässan inbjuds alla till frukost där fader Lucian berättar om arbetet i Roman, Rumänien, och det finns möjlighet att ställa frågor. Insamling.

Kl. 11.00

Gudstjänst i Fässbergs kyrka, Mölndal. Efter mässan är det fika i församlingshemmet där fader Lucian berättar om arbetet i Roman, Rumänien och det finns möjlighet att ställa frågor. Insamling.

Lavendeloljan Flower of Hope.

Länk till ideella föreningen Hope for Roman och intervju med biskop em. Per Eckerdal.

Nobelkonsert i Tyska Christinae Kyrka

Kl. 17.00

En tidsresa med texter och tonsättningar av Nobelprisvinnande författare. Haga Motettkör under ledning av Ulrike Heider. Textläsning av Augustprisvinnaren Marit Kapla, aktuell med Kärlek på svenska, som är en del av ett kulturellt forskningsprojekt med Staffan Julén och nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj.

I samarbete med Se människan.

Hitta hit!

Betlehemskyrkan Göteborg

BoKmässan i BK 2022 äger rum 22–25 september
och bjuder på en rad spännande gäster och programpunkter. Ta del av programmet nedan, ta fram din kalender och boka in de punkter du inte vill missa.

Fri entré.
Allt sänds också i Betlehemskyrkans digitala kanaler.

TORSDAG 22 SEPT
Kl. 19.00

För dig som en dag ska dö

-----
Det finns mycket i vår tid som påminner oss om döden. Samtidigt har döden professionaliserats. Många har aldrig sett någon avliden och när vi ställs inför döden lämnas vi ofta ensamma. Hur pratar vi om det här? Camilla Lif, präst i Katarina kyrka i Stockholm och Philip de Croy, författare, doktorand i livsåskådning och Sveriges enda thanatolog (dödsvetare) samtalar med Eric Schüldt, kulturjournalist och programledare. Stråkkvartetten Omorfia medverkar tillsammans med Robert Eriksson, sång.

FREDAG 23 SEPT
Kl. 19.00

Hur ser frihet ut när man är fri?

-----
Ett samtal som går på djupet för att urskilja de långa linjerna kring människans behov av frihet, identitet och självförverkligande i förhållande till gemenskap, politik och religion. Författarna Lena Andersson och Lotta Lundberg samtalar under ledning av Joel Halldorf, professor i kyrkohistoria, skribent och författare.

Kl. 10.00–15.00

Barnens BoKmässa i BK

-----
Välkommen till en fullspäckad dag med aktiviteter för stora och små: Bokloppis, dansa en bok, teater, sång & musik, inbjudna artister, barnens tankesmedja, sagohörna, pyssel, ansiktsmålning och servering,

Kl. 18.00

Mod, hopp och kärlek i skuggan av framtiden

-----
Även om tilltron till de vuxnas förmåga att rädda planeten är låg hos dagens unga, bär de själva på mycket av den vilja, kreativitet och oräddhet världen behöver. Programledaren och författaren Elin Ek och författaren Johanna Nilsson – båda aktuella med nya böcker – samtalar med Magnus Sundell om mod, hopp och kärlek i skuggan av klimatförändringar och andra framtidshot. Sångensemblen Iris under ledning av Carin Åkesson medverkar.

Kl. 11.00

Litterär gudstjänst

-----
Årets litterära gudstjänst utgår från sånger och prat med multikonstnären och författaren Stina Wollter. Medverkar gör även Micke Olsson Wollter. Runt Stina Wollters sånger och prat bygger vi en gudstjänst tillsammans.

__________
BoKmässan i BK arrangeras av Betlehemskyrkan Göteborg i samverkan med Kultursamverkan Svenska kyrkan och studieförbundet Bilda.

BoKmässan i BK är en del av arbetet vi kallar Kultur i BK, som du kan läsa mer om här: https://www.betlehemskyrkan.se/musik-kultur/kultur-i-bk/

Evangeliska Brödraförsamlingen (EBF)

Kl. 17.30

”Sydafrikas ubuntu” – mångfald i gemenskap