Flertal personer står vid bänk, ljushållare och granitpelare på grusad del av kyrkogård.
Foto: Birgitta Löwing Kiser

Nya minnes- och askgravlunden på Torslanda kyrkogård klar

Nu är den efterlängtade minnes- och askgravlunden på Torslanda kyrkogård färdigställd. Det går bra att boka gravsättning via vår begravningsexpedition.

Minnes- och askgravlunden har varit efterlängtad och många har redan bokat gravsättning. Bygget påbörjades hösten 2022 och blev i stora delar klart vid årsskiftet. Under våren har vi gjort det sista med planteringar, gräsmatta, skylt och hållare för blomvaser.

Vi har anlagt gångar, byggt murar och skapat en gemensam smyckningsplats med hållare för gravljus, bänkar och belysning. På smyckningsplatsen står murar av Bohusgranit med hål där vi sätter upp minnesplaketter över de gravsatta. I det här skedet finns det plats för 1 000 plaketter men det finns utrymme för betydligt fler askor och vi räknar med att lunden ska täcka behovet de närmaste 25 åren. På sikt är det möjligt att sätta upp fler murar för att rymma ytterligare plaketter.

Den 4 maj hölls en informell invigning av minnes- och askgravlunden för alla i begravningssamfälligheten som arbetat med projektet, skötselpersonal och några inbjudna besökare.

Begravningssamfällighetens landskapsarkitekt Oskar Fläderblom har varit projektledare och ritat den nya minnes- och askgravlunden. Han och Katarina Evenseth, chef för enheten utveckling och förvaltning, berättade om arbetet och framförde förhoppningar om att lunden ska uppskattas både av dem som väljer att gravsätta sina anhöriga där och av göteborgarna i stort.

Asfalterad gång kantad av stenmurar av granit leder upp genom en gräsyta mot en ceremoniplats med murar. Personer syns på ceremoniplatsen.
Den 4 maj höll begravningssamfälligheten en informell invigning av de nya minnes- och askgravlunden. Foto: Birgitta Löwing Kiser

Oskar Fläderblom är glad över resultatet.

- Det är roligt att äntligen se idéerna på plats! Det som började i mitt huvud gick genom skisser till bygghandling och är nu färdigt att användas. Det är en häftig resa och en av anledningarna till att jag valde mitt yrke. Att se uppskattningen på plats, och veta hur efterlängtat det är, ger motivation och glädje i mitt fortsatta arbete.

En av besökarna vid invigningen var Ewa Selin, kyrkoherde i Torslanda-Björlanda församling, och hon uttryckte sin uppskattning över resultatet.

- Minnes- och askgravlunden är jättefin och efterlängtad, den passar bra in i miljön och skapar ett eget hörn här på kyrkogården.

Johansson och Albo bygg och anläggning AB har varit totalentreprenör och stenarbetena har utförts av Benders.

Här kan du läsa våra tidigare artiklar om den nya minnes- och askgravlunden:

Nya minnes- och askgravlunden börjar ta form

Vi anlägger ny minnes- och askgravlund i Torslanda

Begravningsexpeditionen

Vi svarar på alla frågor om begravningar, gravsättningar, gravrätter, beställning av plaketter, gravanordningar, gravvisning, bokning av kapell, nedlagda stenar av säkerhetsskäl samt frågor om lagar och förordningar.

Du når oss på 031-731 80 80 vardagar kl. 9-12 och 13-15 för hjälp med frågor kring begravning. Du kan också skicka e-post till gbg.begravning@svenskakyrkan.se

Begravningsexpeditionen finns på Kvibergs kyrkogård, vi har öppet för besök vardagar kl. 09-12 och 13-15.

Besöksadress: Kvibergs kyrkogårdsväg 4, 41522 Göteborg