Foto: Oskar Fläderblom

Vi anlägger ny minnes- och askgravlund i Torslanda

Bygget av en ny minnes- och askgravlund på Torslanda kyrkogård har startat. Vi hoppas kunna börja gravsätta där i början av 2023.

Enligt tidplanen ska själva anläggningsarbetet vara klart vecka 52 i år. Men det är ett komplicerat arbete med flera murar och det kan dra ut på tiden.

Gravsättningarna i den befintliga askgravlunden upphörde i november 2021 eftersom den var full och  vi vet att många väntar på att den nya lunden ska bli klar för gravsättning. Vi hoppas att det ska kunna ske i början av 2023, men kan inte säga exakt när.

Våren 2023 ska vi sedan plantera träd och växter, det sker troligen i april.

Minneslunden med en gemensam smyckningsplats anläggs i den nordöstra delen av kyrkogården. Alldeles söder om minneslunden anlägger vi askgravlunden som får en smyckningsplats och murar där vi fäster plaketter med namnen på dem som gravsätts. Askningsområdena ligger väster om smyckningsplatserna. Alltihop ryms på den yta som benämns N2 på besökskartan.

Arbetet utförs av vår entreprenör Johansson och Albo bygg och anläggning AB. Området är avspärrat med staket.

Den nya minnes- och askgravlunden beräknas rymma tillräckligt många askor för att täcka behovet de närmaste 25 åren.

Läs mer: Vi bygger ny askgravlund i Torslanda 2022