Ett par slitna vandringskängor står på ett golv med ett par strumpor jämte på golvet.

Fler pilgrimsleder i Sverige, Norden och Europa

Intresset för att pilgrimsvandra är stort i Sverige och övriga Europa. Hundratusentals människor vallfärdar varje år till exempelvis Santiago de Compostela i Spanien eller på Nordens Sankt Olavsvägar. Men det kan också vara en vandring i din närhet ett par timmar eller en dag. Här finns länkar och tips på vandringar.

Pilgrim i Skåne

Pilgrimsvägen Skåne Blekinge är en del av den långa väg som ska binda samman vallfartsorterna Santiago de Compostela i Spanien, Vadstena i Sverige och Nidaros i Norge.

Länk till pilgrimscentrum i Lund

S:t Olavsleden i Norge

Det finns pilgrimsleder i hela Norge. Den mest populära är S:t Olavsleden med sina nio leder som går till Nidarosdomen i Trondheim. Det var här vikingakungen Olav II Haraldsson helgonförklarades år 1031 och nu ligger begraven. De totalt 3 000 kilometerna går genom vackra landskap och pittoreska byar med rik kulturhistoria och starka mattraditioner.

Länk till pilgrimsvandring i Norge

Pilgrimsleder i Växjö stift

Vandra den 40 km långa Munkaleden vars ursprung kommer ifrån den väg som munkarna ifrån Nydala kloster sas vandra när de besökte det Nunnekloster som låg i Byarum. Utmed leden finns informationstavlor gällande naturen och historiska platser, samt meditationsplatser.

Länk till Växjö stift

Pilgrimsvandra i Skara stift

I sommar invigs en ny led, Norra St Sigfridsleden mellan Falköping och Jönköping. Här finns också en kalender med vandringar

Länk till pilgrimsvandra i Skara stift

Pilgrimsvandra i Göteborgs stift

Här kan du läsa mer om pilgrimsleder samt om församlingar och organisationer som ordnar pilgrimsvandringar runtom i Göteborgs stift.

Länk till pilgrimsvandra i Göteborgs stif

Pilgrimsvandra i Västerås stift

Stiftet är format efter sina pilgrimsvägar. Den här sidan är en mötesplats för alla som är pilgrimer och har pilgrimsintresse.

Länk till Västerås stift

Pilgrimsvandra i Strängnäs stift

I Strängnäs stift finns ett pilgrimsnätverk mellan de församlingar som bedriver pilgrimsverksamhet.

Länk till Strängnäs stift