Foto: Ylwa Bjur

Filipstads församling

Välkommen hit!

Sommar i kyrkan

Många av kyrkorna i Värmland och Dalsland har sommaröppet med aktiviteter som tornuppstigningar, gratiskonserter, sommarcaféer och mycket annat. Är du mer intresserad av vandringsgrupper eller urgamla tallar i kyrkoreservat? Det har vi också!

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

Vi söker präst/komminister 100%

Välkommen att skicka in din ansökan redan idag

Läs mer om vad tjänsten innebär

Sommarcaféer

Under sommaren har vi flera caféer öppna. I Filipstad kan man besöka både kaffestugan på tisdagar och glasscaféet på onsdagskvällar. I Gåsborn är sommarcaféet öppet på onsdagar.

Några konfirmander med likadana pärlarmband sträcker fram händerna.

"En sånhär chans får man bara en gång i livet"

John Ericssondagen

Högtidlighållande och sjöslag 3/8

Information om cyberangreppet 2023

Information om personuppgiftsincident

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet i november 2023.

Våra expeditioner och personal

Kyrkor/Kapell

Här hittar du alla kyrkor och kapell som finns i församlingen.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Våra filmklipp och bilder

Här hittar du videos/bilder från vår församling, trevligt tittande!

Webb-TV: Se gudstjänst LIVE i Karlstads domkyrka

Klicka här för att se gudstjänsten från Karlstads domkyrka varje söndag 11.00. Den sänds live här på hemsidan och på Glimt tv i kabel tv-nätet. Sedan sänds gudstjänsten varje vardag 11.00 på Glimt tv.

bildpuff kalender

Kalendern

Vad händer i Svenska kyrkan? Vår gemensamma kalender visar aktiviteter och verksamhet runt om i landet.

Svenska kyrkans Spotify

Listor från profilen Svenska kyrkan. Här finns flera listor, t.ex svenska psalmer, hopp och oändlig nåd.

Vi söker gravrättsinnehavare

Många gravar saknar någon som ansvarar för graven. På sikt kan det innebära att gravstenen plockas bort. Därför vill vi gärna komma i kontakt med släktingar eller närstående som kan tänkas stå som innehavare. Kontakta kyrkogårdsförvaltningen för mer information.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.