Foto: Ingemar Nordin

Österbybruks k:a

På läktaren i bakre delen av kyrkan (ligger i nordväst, byggnadens orientering följer Österbybruks Herrgård strax utanför) finns en av de större orglarna i Uppland, en tremanualig orgel med 32 stämmor, byggd 1984 av Johannes Mentzel, Härnösand. Den har 4 x 8 inställbara kombinationer och fungerar utmärkt som konsertorgel. En av stämmorna är ovanlig, ett helt mekaniskt klockspel som spelas från översta manualen och är anslagskänsligt.

Orgelns karaktär påminner mycket om orgeln i Film men har dessutom i Svällverket några stämmor som är typiska för den romantiska epoken. Med tre manualer ökar möjligheterna att spela musik av många olika slag.

Se disposition och läs mer om orgeln och Brukskyrkans tidigare orglar (text: Ingemar Nordin). Läs här(pdf).

I koret finns en förnämlig flygel av fabrikat Yamaha.

I kyrkan står också församlingens cembalo av fabrikat Neupert. (Den förvaras periodvis även på orgelläktaren i Films kyrka).

Foto: Ingemar Nordin