Ladda ner - Lyssna - Köp

På denna sida kommer material att läggas upp efter hand.

PDF-FILER –
Klicka för att ladda ner

• Toccata i C – Cadenza
    till Johann Sebastian Bachs Toccata, Adagio och Fuga BWV564
    Toccatan och solokadensen finns inspelad, se fliken Musik som berör avsnitt 100.
    Efter en improvisation. Ladda ner.
  • Liturgiskt dragspel för kyrkomusiker - Kompendium utifrån ”Härlig är jorden” (sv ps 297). Ny uppdaterad version 230201 kompletterad med två bilagor och länk till klingande exempel.  Ladda ner.
  • I huvudet, händerna och fötterna på en tusenkonstnär – ett porträtt av Ingemar Nordin (text: Johan Denke). Från församlingsbladet nr 2/2019.  Ladda ner.
  • Om Jenny Lind-flygeln m.m. i Östebybruks Herrgård (text: Ingemar Nordin). Ladda ner.
  • Orgeln i Norrtorpen (tidningsartikel om gruvarbetaren Alfred Bloms hemorgel) Ladda ner.
  • Övertonernas betydelse för musikuppfattningen (artikel av Ingemar Nordin med avslutande religionsaspekttankar). Ladda ner.

LJUDFILER –
Klicka och lyssna

Lyssna till bonusspår som inte fick plats på CD:n Tretton år tror jag visst att jag var, se skivans innehåll och läs musikartikel av Ingemar Nordin.

Lyssna till hur julpsalmen ”Var hälsad sköna morgonstund” kan ha låtit på hemorgeln i Norrtorpen. Ljudfilen är en digital rekonstruktion av Johan Denke utifrån ljudprov från två pipor i orgeln (gedackt och salicional).
FINNS MED PÅ CD:N JULMUSIK

Promenadkonsert 10–11 oktober 2020 i Österbybruks kyrka i samband med julmarknadsstarten. Vid orgeln: Johan Denke.
Ur programmet:

Smakprov från CD:n
”Julmusik från åtta länder och fyra sekler”

”Tidig musik i Österbybruks
kyrka”

Smakprov från CD:n
”Meditativ musik i Österbybruks kyrka”

FÖRSAMLINGENS CD-PRODUKTIONER –
finns till försäljning i våra kyrkor och i Kyrkans Hus

• TRETTON ÅR TROR JAG VISST ATT JAG VAR -
    Ingemar Nordin, FIlmstjärna med flygel.
    Releasekonsert 20 juli 2023.
  • SKULLBRÄDDLEK – De tio första åren. Innehåll (pdf)
    Boel Oldberg, nyckelharpa & Johan Denke, orgel m.m.
  • ORGELINVIGNING DANNEMORA KYRKA (se nedan)
    Anders Gustafsson Forslin & Johan Denke
  • ORGLAR I DANNEMORABYGDENS FÖRSAMLING
    Ingemar Nordin, orgel. Innehåll (pdf).
  • MEDITATIV MUSIK I ÖSTERBYBRUKS KYRKA
    Johan Denke, orgel. Innehåll (pdf).
  • TIDIG MUSIK I ÖSTERBYBRUKS KYRKA*
    Johan Denke – portativ, orgel och cembalo. Innehåll (pdf).
  • JULMUSIK från åtta länder och fyra sekler
    Johan Denke, orgel (Österbybruks kyrka). Innehåll (pdf).

* I samband med utgivningen av CD:n TIDIG MUSIK I ÖSTERBYBRUKS KYRKA (november 2020) utlovades i Församlingsbladet ett exklusivt pris till den som kunde identifiera två ”musikaliska skämt” på CD:n. Någon vinnare kunde inte koras, eftersom inga tävlingsbidrag kom in.
Det hade räckt att googla på det inledande styckets latinska namn för att få reda på det svenska namnet på en mycket känd barnvisa. Tidig musik (i livet alltså) fast på ett annat sätt, en improviserad mollvariant av melodin. Det andra skämtet hörs tydligt i slutet på det avslutande stycket av Henry Purcell, där en välkänd låt som sjungs av alla åldrar flera gånger om året lagts till.

Orgelinvignings-CD

CD:n med de båda konserterna från invigningen av orgeln i Dannemora kyrka i oktober. Skivan finns i alla församlingens kyrkor och i Kyrkans hus. Pengarna går oavkortat till församlingens musikverksamhet.

Vi sjunger ut julen

Se glimtar från "Vi sjunger ut julen" tillsammans med Dannemorabygdens kör, solister och kompgrupp...