Dop, konfirmation, vigsel, begravning

Livet är stort och livet är skört. När något viktigt händer behöver vi samlas och dela det.

Ibland är livet omtumlande. Ett barn föds och familjen förändras. En människa behöver få söka vägar eller sätta ner fötterna i livet. Kärleken längtar efter att visas upp och bli välsignad. En människas liv når sitt slut.
Många känslor är närvarande: Där finns kärlek, glädje, tacksamhet, förväntan, oro och sorg.

I kyrkan möts vi och delar livet genom gudstjänster. Där är Gud och där är vi, några få eller många samlade.

Inför dopet, konfirmationen, vigseln och begravningen brukar det finnas många frågor: Hur gör man? Vad gör man? Till vem ringer man? Vem ska vi prata med?

Under Dop, Konfirmation, Vigsel och Begravning hoppas vi att du hittar svar på några av dina frågor. Du är självklart välkommen att kontakta någon av oss som jobbar i Dannemorabygdens församling.

Du kan ringa 0295-24 40 60, mejla dannemorabygdens.forsamling@svenskakyrkan.se eller bara komma in i Kyrkan Hus och ställa dina frågor. Vi hjälper dig gärna!

Konfirmation

När konfagruppen i Dannemorabygdens församling startar i höst är DU är välkommen att hänga med!

”Inför Gud och i denna församlings närvaro frågar jag dig…”

Begravning

När du förlorat någon som står dig nära, blir det ofta mycket att stå i. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen. Samtidigt behöver sorgen få ta sin plats och sin tid. Riter som har med döden att göra har varit viktiga för människor genom alla tider och är det även för den moderna människan. Här finns lite information för dig som har förlorat någon närstående.