Foto: Johan Denke

Musik vid dop, vigsel och begravning

Oavsett antal deltagare är dop, bröllop och begravningar stora händelser i livet. Familjeband, släktband och vänskapsband påverkas. I kyrkan omramas dessa så kallade kyrkliga handlingar eller övergångsriter av musik.

Förutom inledande och avslutande musik så förekommer solosång och instrumentala låtar, kanske av någon i familjen eller släkten eller en god vän. Tjänstgörande musiker är då behjälplig med ackompanjemang om så önskas. Levande musik är alltid att föredra, det vi är med om i kyrkan händer ”här och nu”.

Kontakta gärna vår kyrkomusiker Johan Denke i ett tidigt skede för samtal om tankar, idéer och möjligheter, 0295-24 40 69, (e-post se under 'personal')

DOP

Av praktiska skäl är den tidsmässiga omfattningen av musikinslag oftast begränsad. Kända barnvisor förekommer exempelvis som inledning när familjen går in i kyrkan. Lugn musik i behaglig ljudnivå är vanligast.

BRÖLLOP

Här är variationsmöjligheterna stora. Livsglädjen och stundens högtidlighet kan kläs i musik på olika och ofta personliga sätt.

Det mesta i musikväg går att spela på en kyrkorgel. Här följer lite inspiration inte minst för er som funderar på eller bestämt er för att gifta er i någon av våra vackra kyrkor i Dannemorabygdens församling. I fem avsnitt bjuds på smakprov med Pop, Rock & Filmmusik, Svensk musik, Folkmusik, Klassisk musik och naturligtvis Traditionell musik. Avsnitten är ca tio minuter långa.

Johan Denke spelar på orgeln i Österbybruks kyrka. Välkommen in och upplev musiken direkt på orgelläktaren!

Bröllopsmusik – lista med musikexemplen (pdf).

BEGRAVNING

Musikvalen kan både återspegla den avlidnas liv och stundens karaktär. Ambitionen är att vara så lyhörd och tillmötesgående som möjligt mot närståendes önskemål. Under fliken ”Musik som berör” finns många exempel på stycken som förekommer i sorgesammanhang (markerade med asterisk *).