Gör dopet personligt

För att dopet ska kännas personligt vill vi uppmuntra er, familj och vänner att medverka vid dopgudstjänsten med textläsning, tackbön, förbön, sång eller annat.

Fundera gärna innan mötet med prästen vilken musik ni önskar ha i dopet. Ni bestämmer tillsammans psalmer samt övrig musik och om ni vill förmedlas en kontakt med församlingens musiker.

Faddrar
Många väljer att tillfråga någon eller några personer om att bli faddrar till barnet. Faddrarnas uppgift är att på olika sätt finnas till för barnet som förebilder och stöd. Vid dopet får faddrarna ett fadderbevis. Det finns inga regler om faddrarnas ålder men man ska vara döpt.

Foto: Magnus Aronson

Dopklänning
Dopklänningen är oftast vit och mycket längre än barnet. Det är en symbol för att barnet ska växa i sin tro. Den vita färgen symboliserar renhet och oskuldsfullhet. Konfirmandkåpan och prästens kläder är också långa som en symbol för att man aldrig blir ”färdig” i sin tro. Vid vuxendop kan man välja att ha en konfirmandkåpa eller vanliga kläder.

Danderyds församling har dopklänningar för utlåning i olika storlekar och stil. Barnet kan även ha sina egna kläder.

Dopfest
Dopfest för de närmaste eller ett större kalas för både släkt och vänner? Det går bra att boka och hyra flera av församlingens lokaler som Vagnslidret i Sätraäng eller Änglagaraget i Djursholm. Läs mer under flikarna Boka lokal och Kyrkor och lokaler