En mor står med sitt lilla barn i famnen i kyrkan. Barnet tittat glatt mot sin far som håller i dess hand.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Boka dop i Botkyrka församling

Är det dags att boka ett dop? Du kan se alla lediga tider och boka tid för dop direkt i webbläsaren, eller ta kontakt med vår församlingsexpedition så hjälper vi dig. Dopet har ingen åldersgräns, det går precis lika bra att bli döpt som nyfödd, tonåring, vuxen eller senior.

Botkyrka kyrkas insida renoveras

Vi fortsätter att renovera Botkyrka kyrka. Just nu planerar och kostnadsberäknar vi för att bland annat byta värmesystem och tillgänglighetsanpassa kyrksalen. Botkyrka kyrka är stängs tillsvidare. Läs mer om renoveringen.

Boka dop online

Du kan se lediga doptider och boka dop här på vår webbplats. Du ser alla lediga tider på lördagar och söndagar i våra kyrkor. Klicka på knappen nedan för att komma till bokningen.

Bok dop övriga dagar och tider

Alla doptider på lördagar och söndagar ser du via länken ovan. Vill du boka dop en annan veckodag eller tid? Kontakta vår församlingsexpedition.

Ring och boka dop

Det går självklart bra att boka dop genom att kontakta vår församlingsexpedition på telefon 08-530 222 00 eller botkyrka.forsamling@svenskakyrkan.se. Vi hjälper er att boka kyrka, präst och musiker för ett dop.

Dopklänning och lokal för dopkalas

Vi har flera dopklänningar som ni gärna får låna när ni bokar dop i vår församling. Detta är kostnadsfritt.

Vill ni ordna dopkalas i samband med dopet finns det möjlighet att hyra vissa av våra församlingslokaler för detta, i mån av plats. Om du är församlingsbo får du då låna lokalen helt utan kostnad.

Våra kyrkor

Botkyrka församling har sex kyrkor som kan bokas för en dopgudstjänst. Här kan du läsa mer om kyrkorna. Vissa kyrkor är extra populära för dop och vigsel, så var gärna ute i god tid så att vi kan hitta ett datum och en tid som passar i den kyrka ni önskar.

Planera dopet med präst och musiker

När dopet är bokat skickar vi en skriftlig bekräftelse på bokningen, med uppgifter om vilken präst som ska leda dopgudstjänsten. I god tid före dopet tar prästen kontakt mer er för att ni tillsammans ska planera och samtala kring dopet. Ni bestämmer vilka psalmer och sånger som ska sjungas och vilka texter som ska läsas. Finns det äldre syskon eller anhöriga som vill medverka i dopet så går det bra.

Kontakta Botkyrka församlingsexpedition

Har du frågor om dop, vigsel, begravningar, medlemskap med mera? Ta då kontakt med vår församlingsexpedition.

E-post: botkyrka.forsamling@svenskakyrkan.se

GDPR: Dop av barn

Så hanterar vi era personuppgifter när du bokar ett barndop.