Foto: Per Embretsen/IKON

Checklista inför dopet

Några saker som är bra att tänka på inför och under ett dop.

Före dopet

1. Försök hitta ett eller ett par datum som passar er och släkten.

2. Var vill ni att dopet ska äga rum? I er egen församlingskyrka eller i någon annan kyrka?

3. Ring församlingsexpeditionen och kolla om datumet passar, vilken tid dopet ska ske och vilken präst som ska ha dopet. Eller ta kontakt med den präst ni önska ska döpa ert barn. Bestäm tid för dopsamtal.

4. Vilka ska bjudas till dopet? Hur många ska ni vara? Fundera ordentligt och realistiskt. Bjud in så ni blir lagom många. Det viktiga är att det blir en fin dophögtid och att ni själva tycker att det ska bli roligt.

5. Kaffe eller middag efteråt? Eller ingenting? Fundera över vad ni vill, vilka olika alternativ som finns och vad de kostar.

6. Bestäm var ni ska ha festen. Om ni inte vill vara hemma, finns lokaler att låna eller hyra i församlingen.

7. Om ni vill ha knytkalas, planera noga, gärna tillsammans med närmast berörda. Be också någon annan ta ansvaret i köket och för att röja upp efteråt.

8. Har ni egen dopklänning? I vilket skick är den? Behöver den tvättas eller lagas? Församlingen har dopklänningar att låna ut.

9. Ska barnet ha faddrar? Vem/vilka? När ni bestämt er, ta kontakt med dem ni tänkt er och fråga om de vill. Kanske ska de vara med vid dopsamtalet?

10. Vad vill ni prata med prästen om vid dopsamtalet? Vilka psalmer skulle ni vilja ha? Har ni särskilda önskemål om  att någon släkting eller vän ska läsa text, sjunga en sång etc.

11.Ska ni gå till fotograf i samband med dopet? Fundera i så fall på tidpunkt (inte nödvändigtvis samma dag) och beställ tid.

12. Se till att det finns ett bord för doppresenterna och någonstans där ert lilla barn kan sova i lugn och ro en stund och gärna en vrå för leksugna små dopgäster.

13. Fundera i god tid på vad ni och eventuella syskon ska ha på sig, lägg fram kläderna i tid så slipper ni onödig sista-minuten-stress.

På dopdagen

1. Kom i tid till kyrkan, men inte så tidigt att både ni och dopbarnets syskon blir otåliga

2. Se till att dopbarnet har fått sova och är mätt och belåtet. Inga säkerhetsnålar i kläderna!

3. Kom ihåg att det är jobbigt att ta på barnet dopklänningen. Släpp inte in onödiga "hjälpare", man blir bara stressad.

4. Sitt ner med barnet och samla ihop er innan ni går in i kyrkan.

Drop in-dop

Att låta sig döpas behöver inte vara komplicerat. Vid flera tillfällen under året erbjuder vi drop in-dop, då ingenting behöver ordnas i förväg. Kom bara till kyrkan så döper vi dig eller ditt barn. Vill du veta mer? Kontakta församlingsexpeditionen på telefon 08 530 222 00.