Barn och ungdom i Hanebo-Segersta församling

Se varandra - det är viktigt att hjälpas åt.

Se mellanbarnet, grannen, invandraren, läraren, mamman, pappan, syskonen, kompisarna, den som alltid står lite vid sidan om, eller den som verkar vara så arg.
Var nyfiken och intresserad av vad andra har att säga, hur de mår och upplever saker. Ös komplimanger och beröm över dem du möter. Vad får du för reaktion?

Hjälp varandra!

Tanten med den tunga matkassen, kompisen som har tappat bort sin mössa. Det finns massor av tillfällen då du kan göra något för dina medmänniskor, stort som smått. Missa inte den chansen!

Barnen kommer att få små uppdrag där syftet är att se och uppskatta människor de möter. Vi kommer att träna acceptans och försöka stärka empati och samarbetet mellan barnen med hjälp av dramalek och övningar.

Varje vecka tar vi upp en dilemmafråga som vi diskuterar med barnen. Finns det olika sätt att se på saker?

Vi ses!

• Helena Rosvold

Svenska kyrkan Bollnäs pastorat

Församlingassistent, Hanebo-Segersta församling

Mer om Helena Rosvold

Helena arbetar i Hanebo-Segersta församling.

• Linda Johansson

Svenska kyrkan Bollnäs pastorat

Assistent, Kyrkvaktmästare, Hanebo-Segersta församling

Mer om Linda Johansson