Naturbilder

Ute i naturen har Skaparen berett många vackra ställen, till glädje för människor, hundar och hästar, ja alla levande varelser. Det står i Bibeln: "Herre du hjälper både människor och djur" (Ps. 36:7). Även du som inte kan komma ut i naturen kan här få en glimt av naturens växlingar. Här publicerar vi naturbilder, ofta tagna av kyrkobokföringsassistenten och mångårige medarbetaren Lisbeth.

Foto: Lmp

En solig dag runt vår vackra makadam i Åstorp.

Foto: Lmp

Här kommer lite bilder på Hyllingedammen. Korten är tagna en tidig januari morgon.

Foto: Lmp
Julkyrka tillverkad 1991, av en av kyrkans medarbetare, när hon som barn var med i kyrkans barnverksamhet i Björnekulla. En vacker stämningsfull påminnelse av vad kyrkans barnverksamhet kan betyda långt fram i tiden. Foto: Lmp
Foto: Lmp

Höstens vackra färger runt om Kalvahagens naturreservat.

Foto: Lmp

Hösten gör sig mer och mer påmind, mörkret kommer närmre oss och de olika färgerna på löven blir allt tydligare. Nedan får ni ta del a lite ”höstiga” bilder ifrån Ängelholm.

Foto: Lmp

Nu är det slutet av augusti, även om man vill att sommaren ska stanna vet vi att hösten är på ingång. Snart är också alla vackra äpplen klara. Men med hösten kommer för många också mörkret, kylan och kanske regn. Det är kanske också då som man längtar lite extra efter att kunna få stå i köket och laga äpplekaka, äpplemos eller plocka fram det där gamla syltreceptet som den äldre generationen sparat i alla tider.

Foto: Lmp

Här kommer lite bilder ifrån en av skånes äldsta slott.
Bosjökloster slott i Höörs kommun.

Arboretum Kalvahagen Foto: Lmp

Skåneleden är väldigt vacker för den som har möjlighet att vandra eller cykla.
Här kommer lite bilder från Hålebäckstorp i Maglaby. Det vackra huset är Kvidinge scoutstuga.

Ca 30 minuters bilfärd norrut ifrån Björnekulla kyrka når man en annan
vacker sjö ”Åsljungasjön”.

Makadamen i Åstorp.

Foto: Lmp

Tillbaka igen till vår vackra skog och naturreservat precis ovanför Björnekulla kyrka.

Foto: Lmp

Vi forsätter att upptäcka vackra platser. Denna gången kör vi norrut och söder om Örkelljunga finner man Örkelljunga stenbrott. En perfekt plats för bland annat dykare. Små grusvägar leder en hit, men väl framme kan man njuta av en helt underbar utsikt. Vill man promenera runt om stenbrottet är sträckan, ca 900m lång. En vacker liten promenad helt enkelt.

Foto: Lmp

I samband med att man byggde om Björnåshemmet till skola, gjordes en asfalterad cykel/gångväg nere från Fjällvägen upp mot Björnås. Här kvittrar fåglarna konstant och asfalten är ofta täckt av löv eller sniglar. Har man tur kan man kanske se en ekorre eller en kanin på sin promenad.

Foto: Lmp

Äntligen har korna kommit till Kalvahagen igen.

Foto: Lmp

För många av oss blir detta en annorlunda sommar. Kanske man hade planerat en resa som inte blir av. Kanske man vill träffa sina nära och kära men på något vis inte har möjlighet. Under sommaren kan ni följa med på lite olika utflykter runt om i Skåne. Denna sidan kommer att bidra med lite sommarupplevelser, för dig som inte kan gå ut på samma vis som man vill eller planerade för.
Vi startar ut mot Ängelholm och beger oss ut till den vackra Råbocka stranden. Stranden når man på ca 20 minuters bilfärd ifrån Björnekulla kyrka.

Tingvalla Foto: Lpm
Foto: Lmp

I Björnekulla Västra Broby församling ligger det komunala naturreservatet Kalvahagen. Vill man köra hit, är det lättast att köra upp Odengatan.
Det finns en stor parkering, så även för den som inte kan gå så långa sträckor kan ta del av denna vackra natur. Kommer man nere ifrån kyrkan, går man lättast via grusgången som man når via Prästgatans vändzon. Följer man denna grusgång kommer man rätt in till Kalvahagen. Dock får man vara beredd på att man får en rejäl uppförsbacke.
Allt för att sen kunna njuta av den vackra utsikten väl uppe på plats.

Foto: Lmp

Olsbovägen in mot Åstorp, 3 maj 2020.

Foto: Lmp

En grusväg som man finner mellan Tingvalla och Trollboken uppe på Björnås.

Foto: Lmp

En tidig morgon strax ovanför Fjällvägen. Vad ser du längst bort?
Dimma eller havsutsikt? Tittar man noga ser det nästan ut som vågor och man kan kanske skymta lite havsutsikt. Eller är det bara dimman?

Foto: Lmp

Denna vackra äng kommer man till om man ovanför Skannebacken tar grusvägen/stigen till vänster vid de vita stenarna.
Tar man till höger kommer man in mot Kalvahagen. Kortet ovan är taget en tidig morgon när solen går upp.

Foto: Lmp

Mellan Maglabykärr och den så kallade Ljunghuslyckan på Söderåsen, möter man denna vattensamling. Man kan lätt promenera runt vattnet, då det har bildats en liten stig, en mycket vacker plats.

Foto: Lmp

En tidig måndagskväll, vindstilla och rogivande.
En grusväg som går mot Tingvalla ifrån både Trollboken och Rävastenen.

Foto: Lmp

Maglabykärr en vårförmiddag under Påskhelgen.  Man tror att våtmarken kom till under början av 1500-talet, dels för att kanske säkra vattenförsörjningen till Vrams Gunnarstorps slott.
I vattnet kan man finna både grodor och små fiskar.
Under sommaren kan man se näckrosor.
Maglabykärr hittar man på Norra delen av Söderåsen och ligger i Bjuvs kommun.
Maglabykärr heter från början Maglaremaa.

Tingvalla