Persongalleri - och personliga tankar från kreatörerna
Patrick Alströmer 1733-1804, son till Jonas Alströmer. En man som tidigt tog till sig Upplysningens idéer. Patrick skrev dagbok under 16 år och hans omfattande insatser på det musikaliska området – såväl för enskilda konstnärer som för tillkomsten av viktiga institutioner i Sverige, Operan och Musikaliska Akademien – har i vår tid framförallt uppmärksammats av musikprofessor Jan Ling.
Patrick var själv en duktig musiker, han spelade fiol, bas, klavér och var dessutom en duktig sångare och i viss mån kompositör. Hans musicerande tillsammans med framstående internationella och lokala musiker, och vänskapen med dem, utgjorde ett nätverk som var viktigt för hela Sveriges kulturliv.
”Hans väsende var lätt och hans gestalt som var väl bildad och hans glada anlete ingåvo vid annalkandet förtroende och vördnad…hans hjärta alltid fullt av välgörande känslor”.
Margareta Hedvig Alströmer (Greta Hedda) 1763-1816, dotter till Patrick. Hon växte upp i Alingsås och fick utbildning i musik och teater i hemmet. Margareta Hedvigs skådespelartalang uppmärksammades i unga år men det är inom målarkonsten och musiken som hon gjort avtryck. På musikområdet var hon en framstående klavérspelare och sångerska.
Efter giftermålet med Nils Cronstedt bodde hon på Karlbergs slott i Stockholm där ett omfattande kulturellt sällskapsliv utvecklades, med Margareta Hedvig som medelpunkt. Hon gav själv konserter och blev invald i Musikaliska akademien. Hon var också ledamot i Konst-akademien. Hennes konst finns idag på Nationalmuseum i Stockholm.
”Hon ägde en stor och ovanlig bildning… Med varje skön konst var hon förtrolig. Hon ägde den sällsynta dyrbara konst, att hos de mest olika människor finna en sträng som ljuder lika; och hennes blotta närvaro skulle hava varit tillräcklig att, bland de råaste, skydda det heliga och det passande.”
Konung Fredrik I, kung 1720-1751 var den första kunglighet Patrick träffade när han redan som 11-åring spelade menuetter på kontrabas vid konungens besök i Göteborg. Några år senare spelade han violin vid konungens begravning i Stockholm. Musiklivet i Sverige tog fart först efter Fredrik I:s död men även om han inte förstod sig så mycket på musik så beredde han ändå i viss mån vägen för det som senare skulle komma.
Konung Gustav III, kung 1771-1792 och nära vän till Patrick Alströmer. Besökte Alingsås flera gånger och bodde då hos Patrick. Ett personligt engagemang hade han inom teaterområdet, där han själv både skrev pjäser, regisserade och var skådespelare. Flera akademier grundades efter fransk modell, allt för att samla kunnande och skapa nationella scener för teater, litteratur, vetenskap – och musik. På det musikaliska området var Gustav III mer okunnig, och initiativtagare till Operans och Musikaliska Akademins grundande var Patrick Alströmer. Han hade kontaktnät, kunnande inom musikområdet och de stora ekonomiska resurser som krävdes.
Johan Helmich Roman 1694-1758, svensk kompositör. Efter musikalisk utbildning på fiol i hemstaden Stockholm fick han anställning i Händels orkester på Operan, Kings Theatre, i London. 1721 kallades han hem till Sverige och blev hovkapellmästare. Han brukar omnämnas som den svenska musikens fader.
Carl Michael Bellman, som var en musikestradör utan motstycke, lärde Patrick känna i Stockholm. Bellman lånade ofta sina melodier och parodierade kända operastycken med sitt speciella persongalleri. Patrick gjorde i sin tur gärna parodi på Bellman och som tecken på deras vänskap tillägnade Bellman Patrick en egen sång.
Karl Stenborg, Lovisa Augusti och Elisabeth Olin hette Sveriges första professionella operaartister som fick anställning på operan i Stockholm.
Naumann, Krauss, Uttini, Schindler, Campagnoli, Zellbell och Vogler var några av Europas mest kända tonsättare som kom till Sverige under kortare eller längre perioder. De anställdes på operan i Stockholm som kapellmästare och skrev verk på beställning. De ingick i Patricks privata vänkrets och spelade och superade ofta tillsammans i hans hem.
Ferdinand Zellbell var en nära vän till Patrick och tillsammans utvecklade de Musikaliska Akademien. De var också bland annat på en resa till St. Petersburg, där Zellbell var inbjuden att komponera musik för ryska hovet. Patrick bidrog med pengar till resan och med sitt sällskap. Det var Zellbell som planlade orgelverken i Alingsås Stadskyrka.
Abbé Vogler, kapellmästare tonsättare och präst verkade i Mannheim samtidigt som Mozart. (Mozart tyckte dock att Vogler hade lite för höga tankar om sig själv.) Men Vogler var en aktad musiker och en profil i sin violetta sidenrock, violetta strumpor och kalott! När han kom till Sverige och fick anställning på operan i Stockholm gjorde han flera resor för att både besöka Patricks i hans hem och ge konserter i trakten med sina oefterhärmeliga orgelimprovisationer.
Internationellt kända sångare och musikvirtuoser gästade ofta Patrick, t.ex. de stora violinvirtuoserna från Italien och Holland - Lolli och La Hay, basisten vid Sachsiska hovet Herr Mengelin, Fru Appia som bl.a. förtjänstfullt ackompanjerade Patrick i hans egna sånger, och kastratsångaren Herr Mancioli från Neapel. De musicerade med Patrick och hans vänner i hemmet och i konserthallarna i Göteborg.
Fru Dorcetti var en italiensk sångerska som börjat turnera i Europa. Patrick var väldigt förtjust i hennes vackra stämma och de musicerade och umgicks mycket under en period när hon var på turné i Sverige.
Mademoisellerne Lund och Greve Carl von Fersen fanns i den stora kretsen av vänner som Patrick musicerade med. Andra i hans bekantskapskrets var hans frimurarbroder Herr William Chalmers och Directeur Utfall som bodde på Nääs slott, liksom Greve Posse som var en av Patricks närmsta vänner och också den som Patrick senare sålde sitt hus (nuvarande Rådhuset) till.
Prosten Bredmarck var präst i Alingsås och nära vän till familjen Alströmer och döpte alla barnen. Det var också han som vigde Greta Hedda när hon tillsammans med sin syster hade dubbelbröllop i kyrkan i Alingsås julafton 1781.
Bokhållaren Johannes Bagge från Alingsås var anställd hos Patricks andra dotter Christina Maria Alströmer och hennes make Charles Emil Lewenhaupt.
Övriga släktingar som nämns är: Jonas Alströmer (far till Patrick) Jonas Alströmer (son till Patrick), Claes Alströmer (broder Clas), Johan Alströmer (broder Jan) och hans svåger Nils Silfwersköld.
---
Källor (bl a):
”Apollo Gotheburgensis” och ”Ekonomi och Musik i 1700-talets Göteborg” (Jan Ling)
”Åminnelsetal över … Patrick Alströmer” (Henric Nicander)
”Minne av fru Margareta Hedvig Cronstedt” (Torbjörn Norén)