Kyrkor och fastigheter

Här kan du läsa mer om våra kyrkor i Alingsås.

Ekumenisk sommarkyrka i Bälinge

Bälinge kyrka har medeltida ursprung och är till sina äldsta delar troligen uppförd under 1200-talet.

Om Christinae kyrka

Här möts människor i olika åldrar alla dagar i veckan – för samtal och gemenskap, kyrkkaffe och mat, musik- och kulturupplevelser, gemensam och enskild andakt – en mötesplats mitt i stan sedan mer än 350 år.

Om Hemsjö kyrka

Kyrka med unika inventarier. Hemsjömanualet och en medeltida dopfunt med runskrift hittar du bara i Hemsjö kyrka.

Landskyrkans innertak

Landskyrkans historia

En kyrka med lång historia och med föremål från 1300-talet som fortfarande är i bruk.

Om Noltorpskyrkan

Läs mer om Noltorpskyrkan.

Stockslyckekyrkan

Stockslyckekyrkan är en kyrka för alla åldrar. Här finns många tillfällen för barn, unga, medelålders och äldre att träffas i olika sammanhang.

Ödenäs kyrka

Ödenäs kyrka är en salkyrka uppförd 1840. Kyrkan består av ett långhus med fullbrett, rakt avslutat kor i öster och en smalare, likaså rakt avslutad sakristia öster om detta.

Ljusets kapell

Ljusets kapell är Alingsås pastorats begravningskapell.

Färgengården

Färgengården - en pärla vid sjön Färgen. Kyrkans lägergård är en härlig plats att vistas på, inte långt från stan. Många människor förknippar Färgengården med en plats där man trivs!