Någon tar en slev soppa ur en kastrull.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Engagera dig!

Kom som du är - för att du saknas när du inte är här, för att du är unik. Här finns många möjligheter. Du kan hjälpa till ideellt i din församling eller ge en gåva. Och du - välkommen som medlem i Svenska kyrkan om du inte redan är det.

Hur vill du engagera dig?

Små grupper av människor sitter vid olika bord och pratar över en kopp kaffe.

Områdesråd

Områdesråden består av flera verksamhetsråd och beslutar om verksamheter nära dig. I Åkerbo församling finns tre områdesråd som tar beslut kring utveckling i Svenska kyrkans verksamheter inom det närmsta geografiska området.

En manlig präst och några kvinnor sitter runt ett bord med laptops och surfplattor och samtalar.

Verksamhetsråd

Ett verksamhetsråd arbetar i ett av församlingens mindre geografiska områden och består av personer som är engagerade i den lokala kyrkans verksamhet. Tillsammans med arbetslaget arbetar verksamhetsrådet med att förvalta, vårda och utveckla den verksamhet som finns just där.

Insamlingar

Att ge en gåva är att ge en annan människa ett hopp, en möjlighet och en framtid. Gåvor kan vara av olika slag - tid, kunskap, omtanke, saker, pengar. På den här sidan berättar vi om våra insamlingar.

Hjälp till i Åkerbo Församling

Det finns mycket du kan göra i din församling - som att baka, hjälpa till i konfirmandgrupp, fotografera under ett evenemang eller vara med i en kör.

En person i en kyrka håller i en manuell räknare för räkna antalet besökare.

Gudstjänst- och kyrkvärd

Tycker du om gudstjänsten och mässan? Känner du dig hemma i kyrkobyggnaden, eller har du kanske ett varmt minne kring psalmsången? Det finns många anledningar att engagera sig som gudstjänstvärd!

Sångare från flera av församlingens körer framförde Händels Messias i Törnevalla kyrka i mars 2013.

Musik och körer

I Åkerbo församling finns flera körer och två musikgrupper. Vilken passar dig?

Medlemskap

Det finns många anledningar att vara medlem i Svenska kyrkan. Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med oss. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst – och allt däremellan. Oavsett när det sker så ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är en plats att vara stolt över - och det är du som är medlem som gör allt möjligt!