Det här kan du göra

Det finns många sätt att bidra till ett mer inkluderande samhälle. På den här sidan hittar du tips och idéer på vad du som privatperson och/eller församlingsmedlem kan göra.

Här är exempel på både stort och smått som du kan bidra med som medmänniska:

En grupp glada människor applåderar Foto: Johannes Frandsen /Ikon
  • Bjud hem en flyktingfamilj på lunch eller middag.
  • Bjud på bio, teater, gå på museum.
  • Gå till bibliotek och hjälp till att ordna lånekort.
  • Bidra med kläder, matkassar och hygienartiklar som blöjor, schampo, tvål, om/när behov finns.
  • Bli god man, det behövs många nu! Kontakta din kommun.
  • Skaffa kunskap om flyktingarnas hemländer och orsakerna till flykten.
  • Sök upp din församling och fråga vad du kan bidra med. Sök församling
  • Delta i språkcaféer och öppna mötesplatser.
  • Ge samhällsinformation, berätta om hur Sverige fungerar.
  • Lyssna till människors egna berättelser.
  • Bidra med din sakkunskap inom till exempel utbildning, vård, juridik eller samhällskunskap.
  • Samarbeta med organisationer med erfarenhet av flyktingfrågor, som till exempel Röda Korset.
  • Stöd Svenska kyrkans internationella arbete med pengar på pg 90 0122-3, bg 900-1223, märkt K244, som går till flyktingar i Europa.

Bli volontär, åk på utbyte

Svenska kyrkan behöver volontärer och ideella i alla åldrar, både i Sverige och utomlands. Just nu behövs du till exempel för att möta nya svenskar i din församling.